GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 9 z 9
Prestiżową produkcją o znacznych ambicjach artystycznych była ekranizacja z roku 1937 w reżyserii Juliusza Gardana, nad którą nadzór sprawował Leon Schiller. Tym razem fabule nadano do pewnego stopnia wymiar antycznej tragedii, a co za tym idzie pogwałcenie stanowych praw i obyczajów nieuchronnie prowadzić musiało do katastrofy.
Od początku przeczuwała ją grana przez Sewerynę Broniszówną posępna Chrzestna Halki, personifikująca w ten sposób ciążące nad postaciami Fatum. Sama Halka ucieleśniała natomiast nie tylko lud, ale wręcz naród, skoro pod wpływem jej miłości Janusz porzucał francuską modę i powracał do staropolskich obyczajów. Od strony formalnej ustępy wokalne przeplatały się z mówionymi dialogami. Pogłębiało to jednak wewnętrzną niejednorodność świata przedstawionego, którego spójności nie zapewniał ani realizm filmowej scenerii, ani nie do końca konsekwentnie utrzymana konwencjonalność operowych sytuacji. Stolnika zagrał wybitny aktor dramatyczny Jerzy Leszczyński, w filmie z roku 1913 będący Jontkiem, w którego tym razem wcielił się brat Jana Kiepury – Władysław Ladis.
Lesław Czapliński [1] Taki tytuł nosił poświęcony jej film z 1950 roku w reż. Jana Rybkowskiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |