GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 7 z 9
Już wcześniej pozwolono sobie na o wiele dalej idącą dezynwolturę wobec integralności Moniuszkowskiej partytury. 9 maja 1919 roku we Lwowie, z okazji stulecia urodzin kompozytora, wystawiono jego operę w nowym, trzyaktowym układzie scenicznym, opracowanym przez Stanisława Niewiadomskiego.
W imię dramatycznej logiki radykalnie poprzestawiał on muzyczne numery. I tak pierwszy akt, rozgrywający się w ogrodzie dworu Stolnika, składał się ze sceny zaręczyn, pieśni Halki, jej duetu z Januszem, arii Gdyby rannym słonkiem oraz ansamblu, w którym zostaje siłą usunięta z posiadłości magnata. Następnie akcja przenosiła się do włości Janusza i obejmowała niezmieniony, oryginalny trzeci akt, zakończony wszakże dumką Jontka. Ostatni akt powracał do rezydencji Stolnika i zestawiony został z ansamblu weselnego, Poloneza, oracji gospodarza, Mazura, ustępu przeniesionego ze Mszy Moniuszki, arii Halki O, mój maleńki i właściwego finału, mającego miejsce o świcie. Przedstawienie, poprowadzone przez Józefa Lehnera, nie wzbudziło co prawda większych sprzeciwów, ale i nie zadomowiło się na dłużej na scenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |