GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 2 z 9
Interesująco został w niej potraktowany chór, nie rozpisany na głosy, lecz tworzący poniekąd szóstą dramatis persona (włoscy muzykolodzy dopatrują się w tym prekursorstwa wobec Musorgskiego). Lia Rotbaumówna tak pisze o tym zbiorowym bohaterze – stanowi jakby zwielokrotnienie postaci Jontka – poetycki obraz dojrzewającego buntu (Lia Rotbaumówna „Opera a jej kształt sceniczny”, Kraków 1969, s. 117).
Stało się to inspiracją dla autorów łódzkiej inscenizacji opery (reżyseria Krzysztofa Kelma, premiera 8 czerwca 2002 roku), kończącej się podpaleniem przez Halkę kościoła i wybuchem ludowego powstania. Już sam kompozytor charakteryzuje środkami muzycznymi dwa, antagonistyczne względem siebie i obce sobie światy. Środowisku szlacheckiemu odpowiadają rytmy polonezowe (otwierający chór oraz oracja Stolnika O mości mi panowie) oraz rozbudowany do rozmiarów symfonicznych Mazur, zamykający pierwszy akt. Z kolei parę plebejskich bohaterów określają odniesienia do form muzyki ludowej, choć nie tyle podhalańskiej, co krakowskiej (wspomniana pieśń Halki, synkopowany rytm w arii Jontka z drugiego aktu I ty mu wierzysz) oraz regionów bliższych pochodzenia Moniuszki, a więc ruskich dumek. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |