GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 4 z 9
Z operą Donizettiego spokrewnia ponadto Halkę scena obłędu bohaterki w trzecim akcie oraz sekstet z następnego, będący swoistą repliką dramaturgiczną tego z finału drugiego aktu Łucji. Trzykrotnie jednak ze względów dramaturgicznych narusza Moniuszko zamknięty charakter tych numerów, przerywając jednolity przebieg tercetu Zofii, Janusza i Stolnika przez kolejne zwrotki, dobiegającej zza kulis pieśni Halki, czy też wprowadzając dialogowe wstawki w obręb wspomnianej oracji Stolnika oraz arii Jontka w drugim akcie.
Poza tym wiele numerów przechodzi płynnie jeden w drugi. W ciągu dziesięciolecia pomiędzy swym estradowym wykonaniem w Wilnie (1 stycznia 1848), a warszawską premierą1 z 1 stycznia 1858, Halka uległa rozszerzeniu z dwóch do czterech aktów, przy czym zachowano miesięczną cezurę w akcji pomiędzy środkowymi ogniwami, co zarazem uwiarygodnia możliwość urodzenia i śmierci nieślubnego dziecka (w warszawskiej inscenizacji Natalii Korczakowskiej następuje jego poronienie w trakcie kawatyny w czwartym), choć zważywszy na stan bohaterki mogą to być jej kolejne urojenia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |