GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRole spódniczkowe, czyli „en travesti” w męskim wydaniu
Strona 2 z 8
Wszelako w operach, stanowiących w zamierzeniu inicjującej je florenckiej Cameraty próbę wskrzeszenia starożytnej tragedii w oparciu o wyobrażenia jakimi wtedy rozporządzano, od początku występowały śpiewaczki. Aliści w siedemnastowiecznej operze weneckiej pojawiła się konwencja powierzania tenorom drugoplanowych ról zaawansowanych wiekiem komicznych postaci kobiecych.
Już w Koronacji Poppei (1642) Claudio Monteverdiego mamy do czynienia ze starymi piastunkami obydwu antagonistek: anonimową Mamką cesarzowej Oktawii oraz wierną Arnaltą, dawną nianią Poppei, nowej kochanki cezara Nerona. W Statirze, perskiej księżniczce Francesco Cavallego z 1655 roku jest to dawna piastunka tytułowej bohaterki – Elissena – kobieta w podeszłym wieku i o bogatej przeszłości. Przywołując wspomnienie zaznanych niegdyś rozkoszy z ogrodnikiem, cynicznie doradza swej pani, aby nie miała skrupułów, lecz póki czas korzystała z młodości i nie rezygnowała z okazji do pocieszenia się w trakcie rozłąki z ukochanym. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |