GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRole spódniczkowe, czyli „en travesti” w męskim wydaniu
Strona 1 z 8
Role spodenkowe, czyli z francuska nazywane en travesti, to odtwarzane przez kobiety postacie młodzieńców (np. mozartowski Cherubin, rossiniowski Tankred, a w bliższych nam czasach Oktawian z Kawalera srebrnej róży Richarda Straussa). We Włoszech wykonawczynie tych partii nosiły miano primo musico.
Pominę tu fenomen kastratów, śpiewających co prawda wysokimi głosami, ale role męskich herosów, wtórnie odziedziczone przez śpiewaczki, gdy ci pierwsi zniknęli ze scen operowych z końcem XVIII wieku. Role spódniczkowe na zasadzie analogii dotyczą więc postaci kobiecych, uosabianych przez mężczyzn, posługujących się wszakże własnymi rejestrami wokalnymi. W teatrach tradycyjnych, wywodzących się z obrzędów religijnych (antyczna tragedia grecka, perskie misteria szyickie ta’zije, hinduski dramat taneczny kathakali, chińskie widowiska jingju, łączące śpiew, taniec i akrobację. W Europie lepiej znane jako „opera pekińska”, japońskie teatry nô i kabuki, wreszcie chrześcijański dramat liturgiczny i angielski teatr elżbietański, w tym prowadzony przez Shakespeare’a „Globe”) było powszechną praktyką wyłączne obsadzanie mężczyzn, również w rolach kobiecych (w japońskim kabuki specjalizującego się w tym emploi artystę nazywano onnagate). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |