GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hipolit i Arycja” albo kalosze szczęścia
Strona 5 z 5
Pewien niepokój wprowadzają spazmatyczne ruchy ramion i ciała Arycji, zwłaszcza w otwierającej pierwszy akt arii Temple sacré, séjour tranquille. Z kolei chórzyści kreślą dłońmi znaki mające przywołać szeroko rozumianą sferę obrzędową. Sądzę, że o wiele korzystniejsze wrażenie wywierałyby jednak stylizowane gesty ściśle powiązane z przebiegiem muzycznym.
Szkoda też, że w zakresie plastyki ruchu scenicznego reżyser nie zainspirował się sposobami wizualizacji muzyki poprzez dynamizację i rytmizację ruchu rozgrywającego się na różnych poziomach, wypracowane przez Émile’a Jaques-Dalcroze’a, który był autorem pierwszego wznowienia dzieła po półtora wieku nieobecności w Genewie w 1903 roku. Rameau do tej pory nie miał szczęścia do polskiej kultury muzycznej. Z jego dzieł scenicznych wystawiono trzykrotnie najsłynniejsze – Wykwintne Indie (les Indes galantes) oraz mniej znaczącego Pigmaliona. Stopniowe oswajanie Rameau wzbogaciło się zatem o trzeci tytuł. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |