GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyka dla dzieci i młodzieży wczoraj i dziś
Strona 3 z 7
Są to kwoty nie nadwyrężające budżetu szkoły czy innej placówki kulturalnej (świetlicy, domu kultury). Można przypuszczać, że podobne opłaty stosowane są również w innych filharmoniach. W każdym razie – po transformacji, zwłaszcza po 2000. roku ruszyły w sukurs filharmonii liczne agencje oferujące audycje muzyczne, a ich twórcy proponowali w wielu przypadkach koncerty umuzykalniające o dużym wachlarzu tematycznym, świadczącym o ich profesjonalizmie (dla przykładu: Muzyka dawna, Przeboje wielkich mistrzów – z Sonatą księżycową Beethovena, Menuetem Paderewskiego itp.Przy tym w propozycjach znalazły się również takie tytuły, jak, Najsłynniejsze melodie filmowe., Musicale wszechczasów. Dla porównania Filharmonia Śląska zaproponowała na sezon 2023/24 następującą tematykę: Wiedeń i Paryż – Wielkie Miasta Wielkich Kompozytorów (październik/listopad), Kolędy Świata – Melodie Świąteczne Różnych Narodów (grudzień), Muzyka Dawnych Dworów i Pałaców (styczeń), Ameryka Południowa i Jej Muzyczne Symbole (luty/marzec), Oscarowe Hity (kwiecień), Taneczne Historie( maj), Niezwykła Moc Blachy (czerwiec).
Problematyka szkolnych audycji muzycznych i koncertów symfonicznych dla dzieci i młodzieży w latach siedemdziesiątych XX wieku i jeszcze kilkadziesiąt lat później cieszyła się dużym zainteresowaniem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz wsparciem Ministerstwa Kultury i Sztuki, co skutkowało m.in. ożywioną działalnością powołanej przy ZG SPAM Komisji Zagadnieniowej do spraw Upowszechnienia Muzyki wśród Dzieci i Młodzieży, w składzie której znaleźli się wybitni polscy prelegenci i komentatorzy muzyczni (Andrzej Schmidt, Janusz Cegiełła, Aleksander Kaźmierczak, Barbara Chmara Żaczkiewicz, Maciej Rutkowski, Karol Bula – przewodniczący), a także wydaniem w 1991 roku przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne publikacji pt. Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego mojego autorstwa. To właśnie w niej znalazły się zalecenia dotyczące profilu szkolnej audycji muzycznej jako formy koncertu o walorach artystycznych i poznawczych, gdzie o powodzeniu decyduje kilka czynników: dobór środków wykonawczych, dobór programu według określonych kryteriów (rzutują one na prezentowany repertuar), koncepcja i układ programu oraz prowadzenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |