GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościVioletta – ofiara hipokryzji i egoizmu
Strona 1 z 3
Jeśli ktoś tęskni za klasycznymi operami zrealizowanymi „po bożemu”, to powinien obejrzeć nową inscenizację Traviaty Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Reżyserka Pia Partum, wbrew panującej modzie na tępe uaktualnianie fabuły, nie dała się „wrobić” w taki wizualny schemat. Powiedziała, że nie interesuje ją to, że Violetta mogłaby dzisiaj umrzeć np. na covid. – Szukam aktualności w tym, co uniwersalne, zamiast na siłę uwspółcześniać, kładąc Violettę pod respirator.
I tak się stało. Na scenie pojawia się paryski elegancki salon, w którym baronowie i potentaci finansowi zawiązują przyjaźnie z tancerkami, ale starają się przy tym zachować pozory dobrego wychowania. Przybywający do stolicy młodzieniec zakochuje się w jednej z pań, ale troskliwy tatuś interweniuje osobiście, bo w eleganckim towarzystwie coś takiego jak uczucie musi mieć uzasadnienie finansowe, klasowe, towarzyskie itd. Damę Kameliową pokazywano już scenicznie na dziesiątki sposobów, bardziej lub mniej sensacyjnie.
Reżyserka przedstawienia łódzkiego postawiła na psychologiczne portrety bohaterów, a w zasadzie skupiła się na portrecie Violetty i na muzyce. Tak się bowiem złożyło, że do roli tytułowej zatrudniono śpiewaczkę ogromnie doświadczoną, a przy tym nieprzeciętnie utalentowaną aktorsko i muzycznie. Joanna Woś niejeden raz dawała świadectwo swej maestrii. Także w przypadku roli Violetty pozwoliła sobie na pogłębioną sylwetkę „eleganckiej kobiety z towarzystwa”, która postanowiła wreszcie pokochać naprawdę. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |