GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyka dla dzieci i młodzieży wczoraj i dziś
Strona 2 z 7
Trudno bowiem założyć świadome uprawianie sabotażu w tak istotnej dla narodu dziedzinie życia społecznego. Ten szczególny stan rzeczy powoduje, że wszystko, co zachowało choćby pozory stabilności, budzi podejrzenie o skostnienie i anachronizm. Zrozumiała dążność do szukania nowych rozwiązań nie musi wszak prowadzić do radykalnego reformowania – gorzej – likwidowania sprawdzonych form działalności w zakresie uprzystępniania muzyki dzieciom i młodzieży szkolnej za pośrednictwem ustabilizowanej w ciągu kilkudziesięciu lat akcji tzw. szkolnych audycji muzycznych, czyli koncertów solistyczno-kameralnych w pomieszczeniach szkolnych (aulach, klasach, salach gimnastycznych, a nawet na przestronnych korytarzach).
Argument skostnienia wspierany jest w tym przypadku głównie zarzutami odnoszącymi się do spraw natury organizacyjno-technicznej np. braku środków transportu koniecznych do realizacji koncertów w terenie, złego stanu fortepianu lub pianina – instrumentu warunkującego w większości przypadków prezentację muzyki, rzekomego zakłócania toku nauczania przy napiętym programie nauczania, i – przede wszystkim - marginalnego nierzadko traktowania tego typu koncertów przez kierownictwa realizujących je placówek, wreszcie trudności z pozyskaniem do nich wartościowych artystów. Organizatorami tego typu koncertów są z reguły rozsiane po całym kraju filharmonie, jakkolwiek problemem zainteresowały się w wielu przypadkach świadome zapotrzebowania firmy prywatne (agencje artystyczne), które – jak należy podejrzewać – za swoje usługi muszą pozyskać zapłatę zapewniającą im pokrycie kosztów organizacji i honorariów. Placówki państwowe, dotowane przez państwo i rozliczające te koncerty w ramach budżetu przewidzianego dla działalności artystycznej instytucji, zadowalają się zwykle skromnym ekwiwalentem, mając zapewnione dofinansowanie. Dla przykładu cennik Filharmonii Śląskiej (zob. Internet) przewiduje następujące opłaty za audycję muzyczną: 370 zł dla szkół na terenie Katowic, 430 zł dla pozostałych szkół (390 zł przy powtórzeniu audycji) i 520 zł dla ośrodków kultury (460 zł przy powtórzeniu audycji); ceny są zwolnione z podatku VAT. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |