GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Poławiacze pereł” Bizeta w Opéra de Saint-Etienne
Strona 3 z 5
To dlatego już na wstępie Fréchuret wyświetla podczas uwertury, na zawieszonym w tle ekranie jakby prowizorycznego kina, ujęcia z archiwalnego filmu pokazujące osoby wykonujące niebezpieczny i wyczerpujący zawód, polegający na ryzykownych sesjach nurkowania w poszukiwaniu drogocennych pereł na dnie morza.
W ten sposób reżyser przywołuje kolonialny wyzysk biednych ludzi, stawiających na szali własne życie w celu zaspokojenia zachcianek uprzywilejowanych mieszkańców bogatych krajów. Na społeczne uwarunkowania tamtej epoki uwagę zwracają też zwisające na linach stroje górników, co z kolei stanowi wyraźne nawiązanie do robotniczego dziedzictwa Saint-Etienne, miasta o tradycjach przemysłowych, z którego pochodzi reżyser.
Pojawia się też tutaj mocny akcent industrialny w formie metalowej wieży, na której poziomach przemieszczają się poszczególni protagoniści. Niezależnie wszakże od tego ciemnego, często ponurego i niezwykle realistycznego obrazu, budowanego we współpracy z Bruno de Lavenèrem, scenografem i kostiumologiem w jednej osobie, Laurent Fréchuret potrafi - jako się rzekło - nadać swojej wizji urzekający widza poetycki i oniryczny charakter. Wystarczy bowiem, że wspomniana wieża zostaje wprawiona w ruch i zjawiskowo oświetlona przez Laurenta Castainghta, żeby kreowany na scenie świat poszybował w sferę marzeń, miłosnych tęsknot i mrocznej melancholii. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |