GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Poławiacze pereł” Bizeta w Opéra de Saint-Etienne
Strona 2 z 5
I rzeczywiście, trudno nie przyznać racji krytykom, podnoszącym, iż wypełnione taką treścią libretto opiera się na prostym schemacie, szczególnie jeśli chodzi o przeniesienie akcji do egzotycznego kraju. Wszakże nie można przecież zapominać, że pozostawało to w zgodzie z panującą w tamtych czasach modą, której w dziewiętnastym wieku chętnie się podporządkowywali autorzy większości dramatów lirycznych.
Albowiem w tamtym okresie ekspansji kolonialnej i rozwoju ekonomicznego oderwany od geograficznych uwarunkowań orient pełnił funkcję niemalże obowiązkowego kontekstu dla wszelkiej twórczości artystycznej. Stanowił symbol fantazmów o poetyckich pejzażach i odległych, wyśnionych krainach, w których wszystko jest możliwe.
Dlatego zamiast krytykować konwencjonalność libretta omawianej opery, należy ją uznać za umowne zaproszenie do uczestniczenia w mającej uniwersalny wydźwięk opowieści o nostalgicznej miłości marzycielskich bohaterów do tajemniczej kapłanki. Prezentowana obecnie w Operze Saint-Etienne inscenizacja, autorstwa Laurenta Fréchureta, nie ogranicza się jednak wyłącznie do tego głównego nastrojowego wątku, znacznie rozszerzając obszar interpretacyjny i wzbogacając go o nowe znaczenia. Mamy tu bowiem do czynienia z przedstawieniem o zdecydowanie hybrydowym charakterze, to znaczy łączącym wymiar oniryczny z bardziej realistycznymi tropami. Francuski reżyser zwraca bowiem uwagę na fakt, że jeśli kompozytor wyeksponował w tytule właśnie poławiaczy pereł, to dokonał tego w zamiarze uczynienia z nich zbiorowego bohatera opery. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |