GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBaszkirska „Księżycowa Róża” w MET
Strona 1 z 3
Czyli Ajgul (takie jest znaczenie tego imienia) Achmetszyna, baszkirski mezzosopran w tytułowej roli w operze Georges'a Bizeta. W Sylwestra ubiegłego roku, w nowojorskiej Metropolitan Opera, odbyła się bowiem premiera nowej inscenizacji Carmen, której autorką jest angielska reżyserka Carrie Cracknell, a kierownictwo muzyczne spoczęło w rękach Daniele Rustioniego (transmisja przedstawienia z 27 stycznia, obejrzana w krakowskim kinie Kijów).
Akcja rozgrywa się współcześnie w Stanach Zjednoczonych, na co wskazuje chociażby fakt, że w finale bohaterka nie ginie pchnięta nożem, lecz ugodzona kijem bejsbolowym. A zatem konsekwentnie Escamillo powinien z toreadora przedzierzgnąć się w gracza tego narodowego sportu amerykańskiego, a w czwartym akcie arena walki byków w stadion (w Czarnej Carmen, ekranizacji z roku 1954 w reż. Ottona Premingera, przemienił się on w boksera walczącego na ringu).
Tego rodzaju zabiegi adaptacyjne nie stoją wszakże w sprzeczności z zapowiadającą weryzm operą, dziejącą się w nie tak znów odległej przeszłości. W charakterze dekoracji i zarazem potężnych rekwizytów występują tiry, co jakiś czas odsłaniające wnętrza wypełnione postaciami, co może sugerować, że przemytnicy z otoczenia Carmen zajmują się przerzutem przez meksykańską granicę nielegalnych imigrantów. Może w przeszłości była nią i tytułowa bohaterka, zważywszy egzotyczne rysy jej odtwórczyni? I teraz musi spłacać zaciągnięty dług poprzez werbunek do przestępczego świata osób, które nie mają nic do stracenia, skoro zamknęły przed sobą możliwość powrotu do społeczeństwa? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |