opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

87 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

V Festiwal im. Kromera w Bieczu – nurt wokalny

Muzyka Claudio Monteverdiego odzwierciedla niezwykłość okresu przesileń epok, kiedy ścierają się ze sobą dawne tendencje z tymi, do których należeć będzie niedaleka przyszłość. W jego utworach wokalnych ze zbioru Selva morale e spirituale (Las moralny i duchowy), zaprezentowanych w ramach występu zespołu Le Musiche Nuove, kunsztowny styl ozdobny przeważa jeszcze nad surową, recytacyjną monodią. Tak było w przypadku Iste confesor SV 279 na dwa soprany czy zawierającym liczne melizmaty Confitebor tibi domine SV 265, szczególnie rozbudowane na zamykającym go słowie „amen”. Utwór ten usłyszeliśmy w wykonaniu Jarmili Balážovej.

 

Biecz,2019 1

 

Z kolei bogato ornamentowana jubilacjami alleluja wieńczyła Laudate Dominum SV 287, z obsesyjnym staccato violi da gamba oraz Jubilet toto civitas SV 286, w którym dodatkowo pojawiał się retoryczny zwrot oparty na efekcie echa. Tym razem ich wykonawczynią była Hilda Gulyás. W jej interpretacji rozbrzmiał też bardziej powściągliwy w wyrazie lament Pianto della Madonna SV 288, najbardziej zbliżający się do stile moderno.

 

Biecz,2019 2

 

Z kolei w intawolacji (instrumentalnym opracowaniu kompozycji pierwotnie wokalnej) Tarquinio Meruli Ruggiero zwracała uwagę koda w formie wirtuozowskiej toccaty. Czasy Georga Friedricha Händla to okres pełnego rozkwitu baroku, ale za horyzontem lat kryje się już rokoko i styl galant, poprzedzające klasycyzm. Dagmara Barna, która wystąpiła w zastępstwie Olgi Pasiecznik, wykonała kantaty z rzymskiego pobytu tego kompozytora. Lament z Occhi miei, che faceste (Oczy moje, cóżeście uczyniły) HWV 146 utrzymany był w dynamice mezza voce, a jego dramaturgia wynikała z operowania zmiennymi odcieniami barwowymi, podczas gdy całość retorycznie puentowała towarzysząca śpiewaczce wiolonczela. W drugiej arii z No se emenderá jamás (Nigdy się nie zmieni) HWV 140, hiszpańskiej kantaty Händla, co do której atrybucji występują pewne wątpliwości, jej przejmujący wyraz uzyskany został za sprawą ściszonego, jakby wycofanego śpiewu. Ponadto w programie, zmienionym wobec pierwotnie zaplanowanego, pojawiły się kantaty kompozytorów włoskich.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART