GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościV Festiwal im. Kromera w Bieczu – nurt wokalny
Strona 1 z 2
Muzyka Claudio Monteverdiego odzwierciedla niezwykłość okresu przesileń epok, kiedy ścierają się ze sobą dawne tendencje z tymi, do których należeć będzie niedaleka przyszłość. W jego utworach wokalnych ze zbioru Selva morale e spirituale (Las moralny i duchowy), zaprezentowanych w ramach występu zespołu Le Musiche Nuove, kunsztowny styl ozdobny przeważa jeszcze nad surową, recytacyjną monodią. Tak było w przypadku Iste confesor SV 279 na dwa soprany czy zawierającym liczne melizmaty Confitebor tibi domine SV 265, szczególnie rozbudowane na zamykającym go słowie „amen”. Utwór ten usłyszeliśmy w wykonaniu Jarmili Balážovej.
Z kolei bogato ornamentowana jubilacjami alleluja wieńczyła Laudate Dominum SV 287, z obsesyjnym staccato violi da gamba oraz Jubilet toto civitas SV 286, w którym dodatkowo pojawiał się retoryczny zwrot oparty na efekcie echa. Tym razem ich wykonawczynią była Hilda Gulyás. W jej interpretacji rozbrzmiał też bardziej powściągliwy w wyrazie lament Pianto della Madonna SV 288, najbardziej zbliżający się do stile moderno.
Z kolei w intawolacji (instrumentalnym opracowaniu kompozycji pierwotnie wokalnej) Tarquinio Meruli Ruggiero zwracała uwagę koda w formie wirtuozowskiej toccaty. Czasy Georga Friedricha Händla to okres pełnego rozkwitu baroku, ale za horyzontem lat kryje się już rokoko i styl galant, poprzedzające klasycyzm. Dagmara Barna, która wystąpiła w zastępstwie Olgi Pasiecznik, wykonała kantaty z rzymskiego pobytu tego kompozytora. Lament z Occhi miei, che faceste (Oczy moje, cóżeście uczyniły) HWV 146 utrzymany był w dynamice mezza voce, a jego dramaturgia wynikała z operowania zmiennymi odcieniami barwowymi, podczas gdy całość retorycznie puentowała towarzysząca śpiewaczce wiolonczela. W drugiej arii z No se emenderá jamás (Nigdy się nie zmieni) HWV 140, hiszpańskiej kantaty Händla, co do której atrybucji występują pewne wątpliwości, jej przejmujący wyraz uzyskany został za sprawą ściszonego, jakby wycofanego śpiewu. Ponadto w programie, zmienionym wobec pierwotnie zaplanowanego, pojawiły się kantaty kompozytorów włoskich. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |