opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

95 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Rycerskość wieśniacza” i „Pajace” w Opéra d’Avignon

Pajace (Pagliacci) Ruggero Leoncavallo i Rycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana) Pietra Mascagniego to dwa dzieła, które tradycyjnie wystawia się razem, wychodząc z założenia, iż są one do siebie bardzo podobne w zakresie tematu. Oba też rozgrywają się w przedziale czasowym 1890-1900, w przypadku pierwszego z nich na południu Włoch, zaś drugiego - na Sycylii. Jest to jednak podejście nieco powierzchowne, gdyż niezależnie od oczywistych zbieżności dramaturgicznych, różnią się one zasadniczo pod względem muzycznym.

Awinion,Rycerskosc 2

W swojej inscenizacji - pokazywanej już na Festiwalu Chorégies d’Orange i w Operze w Marsylii, zaś teraz na zakończenie sezonu przypomnianej w Operze Awinionu - francuski reżyser Jean-Claude Auvray przeniósł akcję obu dzieł do okresu lat 1950. W ten sposób chciał przybliżyć ich treść do czasów nam współczesnych oraz osadzić ją w kontekście apoteozy neorealistycznego kina włoskiego, kojarzącego się natychmiast z twórczością Federico Felliniego, Vittorio de Sica, Roberto Rosselliniego, Alberto Lattuady i Luchino Viscontiego. Łatwo bowiem zauważyć, iż łącząca ich filmy potrzeba zbliżenia się do codziennej rzeczywistości życia przeciętnych ludzi znajduje swoje odległe odzwierciedlenie w dominującym pod koniec dziewiętnastego wieku w operze weryzmie. Dlatego Auvray podkreśla ładunek emocjonalny (pasje miłosne, zazdrość, poczucie honoru, pragnienie zemsty) wyzwolony przez dwa pozornie banalne, ale przecież doprowadzające do zbrodni wydarzenia. Obie tragedie przyjmują też pewne „zabarwienie” chrześcijańskie, gdyż akcja opery Leoncavallo rozgrywa się w dzień Wniebowzięcia, a Mascagniego - w Wielkanoc. To wszystko znajduje swe odzwierciedlenie na płaszczyźnie wizualnej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART