GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 10 z 29
Nie okopała się jednak w swej pozycji narodowej. W 1903 roku rozpoczęła współpracę z Tadeuszem Pawlikowskim, dyrektorem Teatru Miejskiego we Lwowie (obecnie teatr ten nosi nazwę Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej). Wystąpiła w sześciu operach, w tym w Halce i Hrabinie Moniuszki.
W 1895 roku Salomea przyjechała do Krakowa. Brała udział w życiu ruskiej gromady i poznała Wasyla Stefanyka, wybitnego ukraińskiego poetę i pisarza, którego utwory zajmują centralne miejsce w dziejach polsko-ukraińskich stosunków literackich końca XIX i początku XX wieku.
Stefanyk marzył, by zetknąć Kruszelnicką z Olhą Kobylańską, pochodzącą z Bukowiny ukraińską pisarką, publicystką, działaczką społeczną i jedną z czołowych w tamtym czasie ruskich feministek. Kruszelnicka w 1898 roku wyruszyła na tournée po Galicji, miała występować między innymi w Kołomyi, która znajduje się niedaleko Czerniowiec, gdzie mieszkała Kobylańska. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |