GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 7 z 29
Czy Salomea Kruszelnicka była świadoma procesów zachodzących wokół niej? Z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że tak. We wrześniu 1891 roku rozpoczęła naukę we Lwowskim Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego. Rok wcześniej w tym samym Lwowie Iwan Franko wraz z innym publicystą, pisarzem i działaczem społecznym Mychajłą Pawłykiem założyli Rusko-Ukraińską Partię Radykalną. Głosiła ona radykalne hasła społeczne, między innymi państwa „bez popa i pana”, a do swego programu wprowadziła zapisy o zjednoczeniu i niepodległości wszystkich ziem ukraińskich. Autorki biografii nie odnoszą się w żaden sposób do tej sprawy, nie analizują poglądów społecznych i politycznych Kruszelnickiej w okresie lwowskim. Koncentrują się wyłącznie na życiu zawodowym. Nie zmienia to jednak faktu, że po wyjeździe na dalsze studia do Mediolanu śpiewaczka rozpoczęła bardzo intensywną korespondencję właśnie z Mychajłą Pawłykiem. Tychobajewa i Kryworuczka nazywają go wręcz jej „ideologicznym mentorem”, a analizując naturę korespondencji śpiewaczki i pisarza, zwracają uwagę na „tematy polityczne, filozoficzne, estetyczne i moralno-etyczne”. Wszystko wskazuje na to, że we Lwowie Kruszelnicka trafiła pod wpływ socjalistów i weszła w ukraiński nurt narodowotwórczy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |