GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSkrzypek w roli dyrygenta
Strona 2 z 2
Zaskoczeniom koncertowym nie było końca, bo po przerwie na estradzie ustawił się dziwny zestaw instrumentów, głównie dętych, z harfą i szkieletową, pojedynczą obsadą smyczków, aby zagrać specyficznie zinstrumentowaną przez Luciano Berio niedokończoną sekwencją z Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha – Contrapunctus XIX. Utwór ten możnaby uznać za ciekawy eksperyment, pokazujący, że w pewnych sytuacjach brzmienie smyczków doskonale daje się przedłużyć grą na instrumentach dętych, że można pół taktu np. na kontrabasie dokończyć na fagocie, bez szkody dla całości frazy.
Innym razem skrzypce w połączeniu z trąbką tworzą jakąś niezbyt udaną zbitkę brzmieniową i powstaje coś jak karykatura starego Bacha. Kompozytor zresztą swoim Kunst der Fuge zachęcił wykonawców do eksperymentowania, bo do dnia dzisiejszego nie wiadomo na jaki zestaw instrumentów, np. fortepian, organy, smyczki, dęciaki itd. przygotował swoją Sztukę Fugi. Może zresztą nie należy tego grać, tylko w swojej wyobraźni muzycznej (jeśli ktoś ją ma) kontemplować.
Teraz na estradzie pojawił się „normalny” dyrygent Alejandro Cantalapiedra, który w ostatnim utworze starał się nie przeszkadzać soliście Gordanowi Nikolićiowi w Koncercie skrzypcowym Albana Berga. Kiedyś utwór ten odbierało się jako szczyt nowoczesności, wprost wywodzący się z dodekafonicznej szkoły Arnolda Schönberga, choć w istocie ten koncert jest niemal muzyką mieszającą tonalność z awangardą, nawiązującą niektórymi motywami, a to do Bacha, a to do walców Jana Straussa. Gordan Nikolić, prawdopodobnie poradziłby sobie z prowadzeniem orkiestry bez pomocy hiszpańskiego kapelmistrza, ale widocznie Sinfonia Varsovia zdecydowała inaczej i uznała, że koncert jubileuszowy musi być bardziej „wypasiony”. Udało się. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |