GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rusałka” Dvořáka w Opéra de Nice
Strona 2 z 5
Inspiruje się też luźno baśnią Hansa Christiana Andersena zatytułowaną Mała syrenka. Tytułowa bohaterka opery Dvořáka zakochuje się w pięknym młodzieńcu - który przychodzi się kąpać w wodach jeziora - śniąc o tym, aby przybrać ludzką postać i zyskać nieśmiertelną duszę. Albowiem tylko to pozwoli jej zaznać gorącej miłości.
W zrealizowaniu owych marzeń może jej pomóc czarownica Ježibaba, wszakże za cenę utraty przez wodnicę zdolności mowy: Rusałka przyjmuje warunki wiedźmy i wypija otrzymany od niej eliksir. To właśnie tę sytuację obierają sobie za punkt wyjścia w nowej inscenizacji wspomnieni wyżej reżyserzy, za każdym razem umieszczający dzieło, nad którym akurat pracują, we współczesnym kontekście. Tym samym wykorzystują oni ważne pozycje z operowego repertuaru do snucia refleksji na temat kulturalnych i społecznych wyzwań naszych czasów.
I oto w tak nakreślonej perspektywie słynna wodnica zostaje pokazana jako istota dążąca do zyskania wszelkich przymiotów kobiecości, pozwalających jej na oczarowanie wymarzonego Księcia. Utrata przez nią mowy zostaje tutaj zinterpretowana jako pewne odniesienie do stereotypowego obrazu kobiety, sprowadzającego w gruncie rzeczy jej rolę do milczącej „ozdoby” mężczyzny. Omawiana realizacja kładzie nacisk na realizm, osadzając całą akcję w scenerii basenu olimpijskiego, na którym młode dziewczęta trenują wodny balet artystyczny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |