GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościV Festiwal im. Kromera w Bieczu – nurt instrumentalny
Strona 4 z 4
W zamykającym Allegro pojawia się zaś jakby przebłysk zapowiadający motyw Mozartowskiej Barbariny z Wesela Figara. Program omawianego koncertu uzupełniły opracowania w formie concerta grosso sonat skrzypcowych: Charlesa Avisona I G-dur op. 1 Francesco Geminianiego, a przez tegoż III G-dur z op. 5 Arcangelo Corellego. Również u tego ostatniego mamy do czynienia ze środkami barokowej retoryki jak oparcie przebiegu muzycznego w Allegro na efekcie swoistych, przeplatających się pytaniach i odpowiedziach, a w środkowym Adagiu na wdzierających się w tok narracji niepokojących zwolnieniach.
U Geminianego z kolei pojawiło się w środkowym Allegro charakterystyczne staccato, a wszystko to znajdowało wyraz w grze zespołu Martyny Pastuszki, wyczulonego na stylowość w odniesieniu do epoki, z której pochodzą wykonywane utwory. Do nurtu instrumentalnego tegorocznego festiwalu należał recital Martina Gestera w skromnym, ale za to stylowo dekorowanym wnętrzu drewnianego kościoła Archanioła Michała w pobliskiej Dinarowej.
Na program złożyły się kompozycje klawesynowe François Couperina, Jean-Baptiste’a Forqqueray’a i Jacques’a Dulphyego. W przypadku tego ostatniego można mówić o dyskretnym malarstwie dźwiękowym, za sprawą którego wytworne Gracje uwodziły delikatną, wręcz koronkową fakturą, a Medea niepokoiła słuchacza swą nieokiełznaną motoryką. Z kolei Uwertura do Trzeciej księgi utworów klawesynowych odznaczała się wyrazistym rozkładem akcentów. Zarazem jednak nigdy nie została naruszona zasada decorum, czyli estetycznej stosowności. Wszystkie to dało się czytelnie wysłuchać w interpretacji Martina Gestera, dbającego w równej mierze o stylowość brzmienia, co siłę oddziaływania, również dynamiczną, efektów zastosowanych przez kompozytora.
Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |