GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Barkouf” Offenbacha w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 4 z 6
Ten zaskakujący zbieg okoliczności powoduje, że pokazywany na scenie bunt ludności, domagającej się obniżenia podatków i poszerzenia obszaru wolności, wchodzi w nieoczekiwany rezonans z rozgrywającymi się na ulicach wydarzeniami. Clément nie uległa jednak zbyt łatwej pokusie aktualizacji libretta i nadania mu zbyt lokalnego kolorytu. Dzięki temu pokazywany przez nią reżim autorytarny, z obwieszonym medalami dyktatorem na czele, kultem jednostki i rozbudowanymi do granic śmieszności ceremoniami oficjalnymi, nie jest osadzony w żadnym konkretnym kontekście geograficznym czy historycznym.
W ten sposób kreowana na scenie rzeczywistość może się odnosić do bardzo wielu znanych nam systemów i tym samym nabiera uniwersalnego wymiaru. A że każdy z nich opiera się na służbach specjalnych, reżyserka i współpracująca z nią scenografka Julia Hansen zabudowały całą sceniczną przestrzeń wznoszącymi się aż do samej góry półkami, na których piętrzą się ułożone piramidalnie i przytłaczające nas teczki z dokumentami.
Symbolizują one absurdalnie rozbudowaną i bliską eksplozji biurokrację, a zarazem inwigilację zbierających na każdego obywatela „kwity” służb specjalnych. W centralnym miejscu tej scenerii znajduje się zaś buda tytułowego psa, którego obecność jest nieustannie przywoływana w zdecydowanie fikcyjny i symboliczny sposób. Kiedy jednak w pewnym momencie jego postać zostaje zmaterializowana, okazuje się, że Barkouf jest tutaj po prostu malutkim i milutkim pieskiem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |