GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Barkouf” Offenbacha w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 3 z 6
Otóż chodzi tutaj przecież o dzieło o wręcz wywrotowym charakterze, o metaforę polityczną, ostrą i przenikliwą satyrę, której ostrze było wymierzone przeciwko autorytarnemu reżimowi Napoleona Bonaparte. Opera rozpoczyna się epizodem buntu przeciwko reżimowi Grand-Mogola i jego gubernatora, a kończy mianowaniem młodego Saëba na stanowisko nowego gubernatora, czyli w gruncie rzeczy powrotem do dawnego porządku, nawet jeżeli wszyscy mają nadzieję, że nowy władca będzie tyranem o bardziej sympatycznym obliczu.
Natomiast jeśli chodzi o ów kuriozalny i w gruncie rzeczy szaleńczy okres psiego panowania, można go interpretować jako rodzaj „bezkrólewia” lub czasowe przejęcie władzy przez lud. Początkowo cała ta narracja może się wydawać całkowicie surrealistyczna i wariacka, albowiem trudno chociażby zrozumieć, dlaczego w żadnym momencie nikt się nie dziwi, że miastem ma rządzić pies.
Bardzo szybko jednak spostrzegamy, że tak naprawdę chodzi tu o przenikliwą aż do bólu obserwację życia politycznego i ludzkich zachowań. Kiedy na przykład śledzimy w tej operze zachowania skorumpowanego urzędnika korzystającego z systemu, którym zarazem gardzi, ponadto zbyt tchórzliwego, aby z tym systemem walczyć, urzędnika, u którego służalczość i dwulicowość stała się jego drugą naturą, to widzowi trudno się uwolnić od nasuwających się z całą mocą skojarzeń. Kiedy francuska reżyserka Mariame Clément rozpoczynała pracę nad przygotowaniem inscenizacji tego pod każdym względem zaskakującego dzieła Offenbacha, nie mogła przewidzieć, że premiera w Strasburgu zbiegnie się w czasie z masowymi protestami społecznymi we Francji, zwanymi protestami „żółtych kamizelek”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |