opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Teatro Massimo w Palermo – historia i współczesność

Wykonany podczas tego inauguracyjnego koncertu „Nuove Musiche” utwór świadczy o tym, iż Giovanni Sollima ulega w swojej twórczości różnym wpływom, łącznie z wykorzystywaniem elementów jazzu i rocka, a także tradycji muzycznych regionu śródziemnomorskiego. Członkowie orkiestry odnaleźli się bez problemu i w tej stylistyce, ponownie imponując wysokim jak na tak młody wiek kunsztem wykonawczym, skoncentrowaniem i pełną współpracą poszczególnych sekcji. Po przerwie Massimo Kids Orchestra ustąpiła na estradzie miejsca Orkiestrze Teatro Massimo, która po mistrzowsku zmierzyła się z wyjątkowo wymagającym i oryginalnym koncertem chińskiego kompozytora Tan Duna: The Map, na wiolonczelę, wideo i orkiestrę, napisanym na zamówienie słynnego wirtuoza Yo-Yo Ma i Orkiestry Bostonu.

 

Teatro Massimo,Palermo 14

 

Otóż pod koniec Rewolucji Kulturalnej w Chinach, w czasie studiów w Konserwatorium Pekinu, podczas których Tan Dun uczestniczył w zajęciach Hansa Wernera, Toru Takemitsu i Alexandra Goehra, uległ on swoistemu kryzysowi tożsamości twórczej, wynikającemu z obawy utraty kontaktu ze światem dźwięków jego dzieciństwa. Kompozytor urodził się bowiem w mieście Changsha w prowincji Hunan i już od najmłodszych lat pozostawał pod ogromnym wpływem naturalnych dźwięków otaczającej go rzeczywistości: uderzeń kijanek do prania czy brzmienia wyrabianych rzemieślniczo instrumentów perkusyjnych używanych przez lokalnego szamana. Te ostatnie były zazwyczaj wytwarzane z kamienia, toteż ów szaman był powszechnie nazywany „kamiennym człowiekiem”. To dlatego ambicją Duna podczas procesu komponowania The Map było jakby przekształcanie tradycyjnego materiału etnicznego w rodzaj abstrakcyjnego modernizmu, przy jednoczesnym zachowaniu „czystości” źródeł swego pochodzenia. Dodajmy, że realizacja warstwy muzycznej utworu musi cały czas pozostawać w idealnej synchronizacji z wyświetlanym w tle filmie wideo, z czym muzycy z Palermo poradzili sobie doprawdy bez zarzutu. Rezultat okazał się dla licznie zgromadzonych słuchaczy wręcz elektryzujący i utrzymywał ich uwagę w ciągłym napięciu podczas trwania wszystkich części kompozycji. Język muzyczny Tan Duna dostosowuje się na przykład do gestów wiejskich instrumentalistów widocznych na ekranie, co powoduje dialog całej sekcji perkusyjnej orkiestry z pokazywaną na filmie grupą cymbalistów. Innym razem dęciacy wydają dźwięki wyłącznie za pomocą ustników, naśladując w ten sposób szum grabionych przez mężczyznę liści. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART