GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)
Strona 13 z 17
W znacznej mierze został on obciążony odpowiedzialnością za względne niepowodzenie przedstawienia, wyreżyserowanego przez Konrada Swinarskiego, który swego czasu zainteresował kompozytora tą tematyką, a teraz nadał mu kształt wizyjny (w kondukcie Grandiera na miejsce stracenia pojawia się postać Jezusa niosącego krzyż), nie unikając przy tym drastyczności (pantomimiczna ilustracja w trakcie egzorcyzmów wizji Joanny orgii z Grandierem w kościele).
Prawdopodobnie wynikało to z odmienności estetycznych, rządzących teatrem polskim, z jego skłonnością do monumentalnych, a zarazem uogólniających efektów, odwołujących się zarazem do emocji, a niemieckim, skoncentrowanym bardziej na wydobyciu rysów dialektycznych i niekiedy doraźnie publicystycznych, odnoszącym się bardziej do krytycznej władzy sądzenia, a ukształtowanym przez tradycję brechtowską, mimo że sam Swinarski w swej młodości terminował właśnie w Berliner Ensemble.
W dwa dni później odbyła się zakończona sukcesem premiera w Stuttgarcie, którą wyreżyserował Günther Rennert, a kierownictwo muzyczne sprawował János Kulka. Przedstawienie to nie stroniło od naturalistycznych efektów, kiedy na przykład w kulminacyjnym momencie sceny egzorcyzmów zakonnice zrzucały z siebie habity, co wywołało sprzeciw u części, konserwatywnie nastawionej publiczności oraz zarzuty o szerzenie pornografii. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |