opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)

4 Tak opisuje jej umiejętności w tym względzie Aldous Huxley: „Bez względu na to, czy była przy zdrowych zmysłach, czy też dotknięta histerią, w każdej sytuacji okazywała się doskonałą a k t o r k ą: (…) oto wywracała do góry źrenice i składała ręce – niczym święta z jakiegoś barokowego obrazu – na łonie, które nadzwyczajne łaski przepajały przemożnym drżeniem” (Ibidem, ss. 138-139). 
5 Tym samym Loudun występuje jako swojsko brzmiący Ludyń. Poza tym rzecz rozgrywa się po spaleniu księdza Garnca, odpowiednika francuskiego Grandiera, kiedy do klasztoru przybywa nowy egzorcysta – ksiądz Józef Suryn, którego historycznym pierwowzorem francuskim był Jean-Joseph Surin.

Diab y z Loudun 348-58

6  Według Milleta de la Mesnadière, lekarza kardynała Richelieu, miały one opanować następujące jej organy: „Lewiatan zajmował środek czoła przeoryszy, Beherit rezydował w jej żołądku, Balan pod drugim żebrem z prawej strony tułowia, Isakaaron pod najniższym żebrem po przeciwnej stronie” (ibidem, s. 243). 
7 Taką jej charakterystykę daje Huxley:miała bardzo ładną buzię, lecz ciało ponad miarę drobne, niemal karłowate, a do tego lekko zdeformowane – zapewne za przyczyną jakiegoś gruźliczego schorzenia kości (…) karliczka o jednym barku uniesionym wyżej” (Ibidem, ss. 129 i 134).
8 Jej rzekome opętanie utrzymywało się po spaleniu Grandiera i trwało do 15 października 1637, kiedy jej ciało opuścić miał ostatni demon – Behemot, co Huxley opatruje następującą konkluzją:Długa orgia dobiegła końca. Gdyby jednak nie było egzorcystów, nigdy by się nawet nie rozpoczęła, ibidem, s. 342.
9  Po latach przyjmie ją na audiencji (25 maja 1638), kiedy będzie ona odbywać po kraju tournée ze stygmatami imion Marii i św. Józefa na lewej dłoni.
10  Ibidem, ss. 33/34.
11 Ibidem, ss. 12/13.
12 Fiodor Dostojewski Opowieść o Wielkim Inkwizytorze, wchodząca w skład powieści Bracia Karamazow.
13 U Huxleya czytamy: „Skazanie Grandiera stało się tak dalece pewne, przeświadczenie zaś w tej kwestii stało się tak powszechne, że do Loudun zaczęli zjeżdżać turyści pragnący przypatrywać się egzekucji. W tamte upalne dni sierpniowe trzydzieści tysięcy nowo przybyłych – czyli niemal dwukrotnie więcej niż cała ludność miasta – współzawodniczyło o noclegi, posiłki i dobre miejsca na placu kaźni” (op. cit., s. 263).
14 Działo się już tak w Loudun, co opisuje Huxley:Pozbawiona przytomności i rozumu soeur Jeanne tarzała się po posadzce. Publiczność była zachwycona, zwłaszcza gdy przeorysza obnażyła nogi. (…) Spektakl trwał do schyłku dnia.  Gremialnie utrzymywano, iż od czasu występów trupy wędrownych akrobatów, mającej w składzie dwóch karłów i tresowane niedźwiedzie, poczciwe stare Loudun nigdy nie widziało tak wspaniałej imprezy. Co zaś ważniejsze – wstęp był bezpłatny (ibidem., ss. 151/152).
15 Według Huxleya Adam miał „długi nos”, a Mannoury „oblicze jak księżyc i baryłkowaty brzuch” (ibidem, s. 37).
16 Faktycznie tego rodzaju ceremonię odbył z Madeleine de Brou  (Aldous Huxley, ibidem s. 62).
17 Mieczysław Tomaszewski Penderecki. Trudna sztuka bycia sobą Kraków 2004, s. 24.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART