GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdzieś w Europie… albo Manru, cygański Zygfryd
Strona 1 z 7
Ponieważ inscenizator postanowił odejść od ściśle określonych w libretcie realiów tatrzańsko-cygańskich, na rzecz, sądząc po strojach, bliższych rodzinnym stronom realizatorów, w których osobach doszło na scenie Opery Krakowskiej do chwilowej restauracji Czechosłowacji (słowacki reżyser Laco Adamik i czeski scenograf Milan David). A przeciągająca w trzecim akcie w rytm marsza cygańskiego gromada mogła z kolei budzić skojarzenia z karawaną latynoskich desperatów, zmierzających właśnie ku amerykańskiej granicy…
Skądinąd trzeci akt jest najbardziej udany inscenizacyjnie, albowiem wyzbyty z nadmiernej dosłowności i domniemanej rodzajowości, a co za tym idzie naiwności dwóch poprzednich (pokrzykiwanie balerin w Tańcu góralskim). Sceniczną przestrzeń wyznaczają w nim wznoszące się i przecinające pod kątem prostym podesty, wysadzane drewnianymi kikutami. Manru, jak wcześniej jego literacki pierwowzór – Chata za wsią Józefa Ignacego Kraszewskiego – to rzecz o etnicznym i obyczajowym wykluczeniu oraz nieprzezwyciężalnych różnicach i antagonizmach kulturowych, albowiem od początku nad bohaterami zdaje się ciążyć nieubłagane Fatum. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |