GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTo mogło się zdarzyć tylko w Poznaniu
Strona 1 z 2
Przed półwiekiem Alojzy Andrzej Łuczak (1930- 2011), ówczesny dyrektor Filharmonii Poznańskiej ogłosił, że zakłada muzyczny ruch młodzieżowy na terenie Poznania i Wielkopolski. Pisał wtedy: „Przyjdź do nas, tworzymy bractwo muzyczne Pro Sinfonika otwarte dla każdego, kto chce zrozumieć muzykę… Zapewniamy Cię , że znajdziesz w naszym programie działania wszystko to, co ułatwi Ci poznanie sztuki muzycznej. Wiemy , że nie lubisz robić tego co Ci każą, że najbardziej lubisz to, co sam możesz wybrać. Wybieraj więc…”
W konstruowaniu działania Pro Sinfoniki oparł się na poglądach Janusza Korczaka („dziecko to człowiek”), Alberta Schweitzera („szczęście jest jedyną rzeczą, która się mnoży, gdy się je dzieli”), Alberta Einsteina („wyobraźnia jest rzeczą ważniejszą od wiedzy”), Floriana Znanieckiego („samorealizacja”) i Tadeusza Kotarbińskiego („Co się stanie, gdy pięść i mózg wyprą serce?”).
W swych założeniach ideowo-organizacyjnych i rytualno-obrzędowych silnie działających na młodzież poszedł tak daleko, że podejrzliwa ówczesna władza ludowa zaczęła obawiać się wciągania młodych melomanów w jakieś – obce ideologii socjalizmu – rytuały masońskie. Łuczak niewiele sobie z tego robił i parł do przodu. Kształtował kadrę, walczył o niezbędne środki finansowe, zawierał sojusze ze szkołami, a zwłaszcza z pedagogami. Zakładał w Poznaniu i Wielkopolsce Koła Pro Sinfoniki, Kluby Wtajemniczonych, Koła Melomanów, Uniwersytet Muzyczny, Oddziały Kolorowych Nutek, Radę Prezesów (sam nadał sobie tytuł Prezesa Prezesów), powołał kilka zespołów artystycznych złożonych z członków Pro Sinfoniki, ustanowił znaki organizacyjne i trzy stopnie wtajemniczenia. W pierwszych latach działalności wszystkie zebrania zaczynały się od słów: „Jest nas sześć tysięcy, zrzeszonych w 40 klubach!”.
Start był imponujący. „Poznajemy instrumenty orkiestry symfonicznej”, „ Muzyka dawnych wieków”, „Rola dyrygenta w orkiestrze”, „Przyroda w muzyce”, „Co to jest forma muzyczna”, „Muzyka klasyczna”, „Antyk muzyczny – muzyka nowa”, „Dźwięk i wyobraźnia”, „Muzyka absolutna i programowa”, „Muzyka inspirowana przez inne sztuki”, „Muzyka XX wieku” – to niektóre tylko tematy comiesięcznych koncertów przygotowywanych przez Filharmoników Poznańskich specjalnie dla Pro Sinfoniki.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |