GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kredowe koło” von Zemlinsky’ego w Opéra de Lyon
Strona 5 z 5
Podziw wzbudza też śpiewająca niezwykle ekspresyjnie partię perfidnej Yü-Pei Nicola Beller Carbone, ukazująca z imponującym talentem aktorskim makiaweliczną osobowość małżonki mandaryna Ma, w którego z kolei wciela się przekonująco pokazujący pozytywną metamorfozę tego odkrywającego w sobie miłość mężczyzny baryton Martin Winkler. Wszak wysoki poziom obsad solistów stanowi już od dawna markę firmową Opery Lyońskiej.
Zasłużonym prestiżem cieszy się także tutejsza orkiestra, która pod dyrekcją Lothara Koenigsa oddaje pełną sprawiedliwość tej zaskakującej i niekonwencjonalnej partyturze, doskonale wyczuwając ukryte w niej rozmaite tendencje z początku XX wieku i wpływy takich kompozytorów jak Strauss, Wagner, Schönberg, Hindemith czy Berg, które Zemlinsky potrafił wykorzystać dla stworzenia swego oryginalnego języka dźwiękowego.
W przeciwieństwie do swoich poprzednich dzieł, austriacki twórca celowo rezygnuje tutaj z dążenia do jednolitości stylu i z upodobaniem przeplata bogatą orkiestrację z orientalizującymi arabeskami i subtelnymi liniami melodycznymi (pięknie brzmiące skrzypce Kazimierza Olechowskiego), tekst mówiony ze śpiewem, piosenki kabaretowe z jazzowymi rytmami. A dodać jeszcze należy, że Koenigs atrakcyjnie przeciwstawia kameralny charakter muzyki pierwszej części opery z symfonicznym rozmachem części drugiej, podkreślając zarazem ekscytującą teatralność tej zasługującej na większe zainteresowanie placówek lirycznych pozycji. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |