GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kredowe koło” von Zemlinsky’ego w Opéra de Lyon
Strona 1 z 5
Opera Lyońska odgrywa trudną do przecenienia rolę w zakresie przywracania do bieżącego repertuaru dzieł Alexandra von Zemlinsky’ego (1871-1942), o czym świadczą zaprezentowane w ostatnich latach na jej scenie – z dużym sukcesem – inscenizacje Tragedii florenckiej, Karła, zaś obecnie (po raz pierwszy we Francji) – Kredowego koła.
Ta ostatnia pozycja jest siódmą z kolei i ostatnią ukończoną operą austriackiego kompozytora, z librettem jego autorstwa wywiedzionym ze sztuki Klabunda, czyli niemieckiego pisarza i poety Alfreda Henschkego, którego z kolei zainspirowała chińska baśń z epoki dynastii Yuan. Warto zauważyć, że pomiędzy sceniczną akcją rzeczonego dzieła i prawdziwym życiem zaistniała tragiczna symetria polegająca na tym, iż owa osadzona w kontekście despotycznego reżimu opera sama padła ofiarą politycznych prześladowań. Oto bowiem po udanej prapremierze w Zurychu (1933) oraz niemieckiej premierze w Szczecinie (1934) została najpierw ocenzurowana i pocięta, a następnie zupełnie zdjęta z afisza przez nazistów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |