GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBallet-concert
Strona 1 z 2
Można z lekka strawestować tytuł opery o wiek późniejszego Antonia Salieriego: Prima la musica, poi i movimenti (Pierwszeństwo muzyki nad ruchem). Skądinąd Jan Chrzciciel Lully, jeden z najbardziej francuskich kompozytorów i współtwórca tragédie-lyrique, też był z urodzenia Włochem. Również najnowsze przedstawienie Baletu Dworskiego Cracovia Danza Balet o sztukach (Ballet des arts) do muzyki wspomnianego Lullyego bardziej jest koncertem niż widowiskiem tanecznym. Na pierwszy plan wysuwa się bowiem umieszczony w tyle sceny zespół instrumentów historycznych Estravaganza, kierowany przez Zygmunta Magierę.
Wykonanie przezeń partytury, złożonej z uwertury, arii i ritornelli, odznaczało się stylistyczną kompetencją, tyle że do pewnego stopnia zniekształconą wskutek zastosowania sztucznego nagłośnienia, ale tego wymagały niewątpliwie warunki akustyczne Teatru Varieté, nieprzystosowanego, by rozbrzmiewała w nim tego rodzaju muzyka.
Tytułowe sztuki w przeważającej mierze występują tu pod ich antycznej proweniencji rozumieniem, a więc jako rzemiosła: rolnictwo, żegluga, złotnictwo, malarstwo, myślistwo, chirurgia i batalistyka. Joanna Radziejewska, każdorazowo pojawiająca się na początku kolejnego wątku z alegorycznym atrybutem odnoszącym się do tematyki ustępu, a więc na przykład trójzębem w przypadku żeglugi, łukiem i strzałą jako myśliwska Artemida czy włócznią i tarczą wojennej Ateny, wykonywała otwierające je arie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |