opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

135 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Więcej sacrum, mniej profanum

Na krakowskim festiwalu unika się śmielszych eksperymentów i związanego z nimi ryzyka. Trudno za takie uznać utwór Marcina Stańczyka Spacer po omacku (Blind Walk), w związku z którym rozdano publiczności opaski na oczy, by nic nie zakłócało wrażeń czysto słuchowej natury. Na jego potrzeby ustawiono też na płaskiej przestrzeni przenośne krzesła z większą ilością przejść pomiędzy nimi, aby muzycy mogli swobodnie przemieszczać się i między innymi pogryzać herbatniki do uszu słuchaczy, nieorientujących się w źródle i charakterze dobiegających do nich dźwięków. Dodatkowo, do łydek instrumentalistów przymocowano pęki muszelek, wydających  przy ich poruszaniu się charakterystyczny grzechot. Na dźwiękowe uniwersum składały się także puste przedęcia tychże instrumentów, przy czym nie było tu żadnej dowolności, albowiem nad metrum i rytmem całej kompozycji czuwał Diego Masson, legendarny weteran muzycznej awangardy, tym razem kierujący muzykami Musikfabrik, która to nazwa w pełni korespondowała z charakterem koncertu, będącego swoistym laboratorium dźwiękowym. Spacer po omacku miał zapewne w założeniu kompozytora wyostrzyć doznania dźwiękowe publiczności wskutek pozbawienia jej spostrzeżeń wzrokowych.

Sacrum Profanum 8

Istniał kiedyś w ramach amerykańskiego kina podziemnego performens „Migacz” (the Flicker), polegający na przepuszczaniu przez projektor prześwietlonej taśmy, dzięki czemu poprzez bombardowanie oczu rytmicznymi rozbłyskami miało na koniec powstawać złudzenie pojawienia się barw. Oglądałem tę manifestację kilkakrotnie i nigdy za jej sprawą świat nie nabrał dla mnie kolorów. Podobnie było z omawianą kompozycją Stańczyka, która bynajmniej nie odsłoniła przede mną nieznanych wymiarów dźwięku. Nie sposób też do nurtu eksperymentalnego zaliczyć dosyć monotonnego koncertu muzyki elektronicznej Anny Zaradnej, autorki ponadto wystawy – instalacji przestrzenno-dźwiękowej  Rondo znaczy koło, z mobilami, świetlnymi projekcjami i sączącymi się z ukrytych głośników różnymi odgłosami. A przecież festiwal sztuki nowoczesnej powinien wywoływać kontrowersje, a nawet skrajne reakcje, przybierające manifestacyjną formę. Nieśmiałym tego przejawem było wyjście pewnej młodej pary podczas wykonania Dwóch składów Agaty Zubel.

                                                                                  Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART