opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

132 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Więcej sacrum, mniej profanum

Improwizacje sonorystyczne Witolda Szalonka, do końca pozostającego wiernym nieustannej wynalazczości w zakresie poszerzonej dźwiękowości, dzielą się na trzy fazy: pierwszą, drapieżnie bruitystyczną, a więc hałaśliwie agresywną, z górującym nad wszystkim przenikliwym dźwiękiem wydobywanym z samego ustnika klarnetu, poprzez wolną, smakującą w wyszukanych brzmieniach, zakończoną accelerandem, czyli przyśpieszeniem, i ostatnią, w której powracają efekty z pierwszej części, ale już nie w takim natężeniu. Podobny przebieg posiada Ożywający Xenakis I (Xenakis Alive I) Reinholda Friedla, ucznia Szalonka, grającego jednocześnie na fortepianie i wchodzącego w skład występującego tego wieczora zespołu „Zeitkratzer”, tyle że w drugiej fazie pojawia się dynamiczne crescendo, a w ostatniej następuje uspokojenie, by po dłuższej pauzie pojawiła się krótka, dowcipna puenta, będąca wyrazistym znakiem muzycznej interpunkcji.

Sacrum Profanum 3

Jako że repertuar preparacji tradycyjnych instrumentów w celu uzyskania rozszerzonej brzmieniowości pozostaje ograniczony i skończony, utwory te w pewien sposób się do siebie upodabniają (dotyczy to również otwierających wieczór Monochromów Zbigniewa Karkowskiego), tak że niewiele zmieniłaby w przebiegu koncertu zmiana ich kolejności. Być może zatem nieporozumieniem jest poszukiwanie rudymentów formy w kształtowaniu ich przebiegu, skoro w znacznej mierze pozostaje ona otwartą, by nie powiedzieć amorficzną, i przyjąć należy inną strategię odbioru w podejściu do tej muzyki. Po prostu dać się unieść jej nieśpiesznemu tokowi i czystej ekspresji dźwiękowej materii? Takie refleksje przychodziły mi do głowy, zwłaszcza podczas słuchania wypełniającej drugą część wieczoru wolno przepływającej kompozycji Poruszenie i zastój (Agitation & Stagnation) Kaspra T. Toeplitza, który stanął zarazem za pulpitem dyrygenta. Panuje dość rozpowszechnione przekonanie, że za pomocą techniki sonorystycznej nie sposób zbudować większej formy. John Zorn zadał temu kłam, dokonując syntezy dotychczasowych poszukiwań w tym względzie, a jego koncert kompozytorski nieoczekiwanie stał się największym wydarzeniem festiwalu. Co prawda, jego twórczość charakteryzuje do pewnego stopnia stylistyczny eklektyzm, ale zarazem przesądza on o jej atrakcyjności dla słuchacza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART