opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-91.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

86 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Więcej sacrum, mniej profanum

Kadencja ta trochę mi się kojarzyła z tą z wersji fortepianowej Koncertu skrzypcowego Beethovena, w której solowemu instrumentowi wtórują kotły. Poprzedza ona ustęp zakończony na kształt kody, z uciekającym wzwyż dźwiękiem skrzypiec. Wciąż budzi moje wątpliwości nadużywanie określeń gatunkowych, przenoszonych z innej epoki. Opera Szaleństwo we dwoje (Folie à Deux) Emily Hall to historia spotkania dziewczyny i chłopaka, który popada w szaleństwo, co ostatecznie stanie się przyczyną ich rozstania. Głosy śpiewaków podlegają elektronicznej modyfikacji, amplifikacji i multiplikacji, a towarzyszy im warstwa elektroniczna, takaż harfa i druga już akustyczna. A także projekcje ruchomych arabesek.

Sacrum Profanum 7

Największe wrażenie wywiera efekt wielokrotnie rozsuwanej świetlnej kurtyny, raz po raz odsłaniającej znajdującą się po środku sceny parę. Ale jak na godzinne „widowisko” to stanowczo za mało, by na dłużej przykuć uwagę odbiorców. Tradycyjnym operom zarzucano niegdyś, że są „koncertami w kostiumach”. Z kolei nowoczesne są raczej instalacjami dźwiękowymi, w których postacie zredukowane zostają do głosów oraz artykułujących je ust niczym w Nie ja Samuela Becketta, czy opartym na nim utworze Agaty Zubel. Również w omawianej kompozycji Emily Hall śpiewacy ożywiali uosabiane przez siebie archetypiczne postacie kobiety i mężczyzny oraz wyrażali ich uczucia wyłącznie za pomocą głosów, albowiem partiom wokalnym nie można odmówić znacznej urody dźwiękowej. Zwłaszcza Andrew Dickinson urzekał tembrem swego tenoru, choć i sopran Sofii Jernberg niewiele mu ustępował w tym względzie. A zatem może uczciwiej jest mówić w tym przypadku raczej o koncercie niż operze?


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART