opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hamlet” Ambroise Thomasa w Opéra de Marseille

Rozbudowana, bo składająca sie aż z pięciu aktów opera Hamlet francuskiego kompozytora Ambroise Thomasa (1811-1896), powstała do libretta Michela Carré i Julesa Barbiera, którzy z kolei dokonali swobodnej adaptacji sztuki Szekspira, została wykreowana w Paryżu w 1868 roku. Krytyka była zgodna, co do tego, aby uznać zalety orkiestracji i inwencję melodyczną nowego dzieła - ocenione wówczas jako pewna forma nowości - ale od razu okazało się, iż ta względna przecież nowoczesność (nie wykraczająca poza tonalność) stała się murem oddzielającym rzeczoną operę od publiczności.

Hamlet,Marsylia 1

Trzeba było czekać dwa lata na to, aby powściągliwość odbiorców zaczęła ustępować miejsca szczeremu zachwytowi, na co niewątpliwie wpływ miała także entuzjastyczna reakcja Georgesa Bizeta. Od tamtej pory Hamlet zaczął podbijać sceny całego świata, a obok oryginalnej wersji francuskiej pojawiały się także tłumaczenia, w tym również na język polski (w 1904 roku). Do Paryża dzieło wróciło dopiero w roku 1933, a w innych miastach francuskich pojawiło się zupełnie niedawno: na przykład w Lille w roku 1978, a w Metz dopiero w 1990. Pewne opory w umieszczaniu Hamleta w repertuarze niektórzy usiłują niesłusznie tłumaczyć licznymi odstępstwami libretta od szekspirowskiego oryginału. Otóż w tej operze Laertes nie umiera, królowa Gertruda jest skazana na klasztor, sceny o charakterze politycznym są zupełnie pominięte, a w dodatku – w pierwszej wersji – Hamlet nie ginie, tylko jest ogłoszony przez Ducha nowym władcą. Argument ten jest jednak nie do przyjęcia, gdyż odstępstwa w adaptacjach szekspirowskich tekstów u Rossiniego czy Verdiego są jeszcze liczniejsze, a to przecież nie wpływa na popularność ich dzieł.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART