GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzy współczuć starszej pani?
Strona 1 z 2
Należący już do klasyki dramat Friedricha Dürrenmatta Wizyta starszej pani nabiera w adaptacji Wawrzyńca Kostrzewskiego upiornej aktualności. Sam reżyser zresztą twierdzi, że pojawiające się wiele razy w sztuce słowo „sprawiedliwość” także u nas bardzo często utożsamiane jest z zemstą. Choćby makabryczne relacje telewizyjne z procesów o zabójstwo zwykle kończą się pytaniem do krewnych ofiar, czy są usatysfakcjonowani wyrokami na zbrodniarzy, czy doczekali się sprawiedliwości. - Mam poczucie mówi Wawrzyniec Kostrzewski - że dziś też żyjemy w społeczeństwie odwetu. W Polsce trudno o wybaczenie, a zemsta często staje się lekko zakamuflowanym elementem politycznej strategii, narzędziem modelowania państwa, społeczeństwa, narodu.
Uświadomienie sobie tej strasznej prawdy sprawia, że oglądamy sztukę z niepokojem, niemal drżeniem z przerażenia. Czy to możliwe, by ta absurdalna w sumie historia, jakaś groteska, czy cyrk o tematyce społecznej była tak bliska realiów w jakich żyjemy? Zapewne celem sztuki jest katharsis, uświadomienie sobie do czego doszliśmy w naszych demokratycznych eksperymentach, ale czy ta terapia musi być aż tak bolesna? Bo kiedy w trakcie akcji dowiadujemy się zdanie po zdaniu jaka tragedia spotkała przed wielu laty główną bohaterkę, to zaczynamy jej współczuć, choć przecież jest to zdecydowanie czarny charakter. I znów łapiemy się na tym dwuznacznym słowie „sprawiedliwość”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |