GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Potępienie Fausta” Berlioza w Opéra de Lyon
Strona 1 z 3
Potępienie Fausta Berlioza, legenda dramatyczna luźno zainspirowana sporządzonym przez Gérarda de Nervala przekładem Fausta Goethego, zostało przeznaczone przez kompozytora do wykonania koncertowego. I rzeczywiście, brak typowo teatralnego charakteru czyni z tego dzieła pozycję niezbyt wdzięczną dla próbujących się z nim zmierzyć reżyserów, a kolejne próby jego scenicznego „ujarzmienia” rzadko przynoszą pozytywne rezultaty, chociaż oczywiście takowe się zdarzają (na przykład realizacja Oliviera Py w Genewie w 2003 roku z Jonasem Kaufmannem w roli Fausta).
Podstawowym warunkiem powodzenia jest na pewno uszanowanie faktu, że główna narracja dramaturgiczna rozwija się tutaj przede wszystkim w warstwie muzycznej, o czym się można przekonać słuchając porywającej interpretacji stojącego na czele Orkiestry Opery Lyońskiej Kazushi Ono. W precyzyjny, wszak nie pozbawiony polotu, sposób wznosi on subtelnie zaplanowaną architekturę dźwiękową wydobywając z partytury Berlioza nieustannie utrzymujący uwagę w napięciu kalejdoskop barw, niuansów i klimatów, rozpięty na szerokim łuku ekspresji, od niebiańsko-eterycznych epizodów wysublimowanego liryzmu do chropowatych, celowo przerysowanych i wzniecających niepokój fragmentów, szczególnie z udziałem blachy. Znakomite rezultaty przynosi w pełni interaktywna współpraca dyrygenta ze sceną, na której niepodzielnie króluje kreujący tytułową postać amerykański tenor Charles Workman, poruszający delikatnością niezwykle indywidualnego tembru, plastycznością i elegancją frazowania oraz bezbłędną dykcją. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |