opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Potępienie Fausta” Berlioza w Opéra de Lyon

To w jego wnętrzu, a nie w gabinecie Fausta, ma miejsce dialog – filmowany przez kamerę wideo i wyświetlany na wielkim ekranie – pomiędzy uczonym i emisariuszem piekieł, podobnie jak miłosne wyznania protagonisty skierowane do pogrążonej we śnie Małgorzaty. To na ekranie obserwujemy też słynny galop (Peugotem) do miasta (czyli do piekła) Fausta i Mefista – na tle symboli ewokujących wspomniany konsumpcjonizm – oraz snującego się po pustych ulicach i placach Lyonu szatana, pewnie w celu znalezienia nowej ofiary.

Potepienie Fausta 4

Inne wprawiające w zakłopotanie pomysły to powierzenie pierwszej arii Mefistofelesa chórowi, który również dubluje duet miłosny Fausta i Małgorzaty, zastąpienie studentów rozwścieczonym i szykującym się do zlinczowania Brandera tłumem, a żołnierzy – dziwacznie gestykulującą grupą dzieci.

Potepienie Fausta 5

I tak oto węgierski reżyser rezygnuje z metafizycznych czy filozoficznych perspektyw na rzecz zanurzenia tej przecież otwierającej wieloznaczeniowe pole interpretacyjne legendy fantastycznej w kontekście bieżących wydarzeń politycznych, w dodatku doprawionym niestrawnym sosem taniego moralizowania. Największy sprzeciw wzbudza jednak to, że Marton rwie na strzępy narrację muzyczną i przeplata ją grupowym recytowaniem – jak we wspomnianym wyżej prologu – fragmentów własnych lub zaczerpniętych z oryginału Goethego tekstów, co doprowadza do rozbicia struktury dzieła oraz unicestwienia wyrafinowanej i precyzyjnej alchemii, zachodzącej dzięki geniuszowi Berlioza pomiędzy tekstem i muzyką. Nic dziwnego, że duża część lyońskiej publiczności reaguje głośnym buczeniem i innymi oznakami totalnej dezaprobaty.

                                                                            Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART