GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Król Pasterzy” Oskara Kolberga w Operze Krakowskiej
W ramach obchodu „Roku Kolberga”, dokładnie 3 czerwca, czyli w rocznicę śmierci polskiego etnografa, w Operze Krakowskiej odbędzie się wielkie wydarzenie – pierwsza od lat premiera Króla Pasterzy. Jak wypadną dawne obyczaje w zderzeniu z naszą rzeczywistością? W jakim świetle możemy ujrzeć dzieło w dzisiejszych realiach? Czeka nas taniec, humor i śpiew… podane jednak w zupełnie zaskakujący sposób, przeniesione do naszego świata XXI wieku. Poznajmy zatem zapomnianą operę Oskara Kolberga odczytaną na nowo!
Oskar Kolberg był bardzo dobrym tancerzem, a przede wszystkim – lubił tańczyć. Wiadomość ta wydaje się być nieco zaskakująca, jeśli wziąć pod uwagę jego inne talenty i zasługi, z którymi jest utożsamiany. Przecież działalność Kolberga wiąże się przede wszystkim z wieloletnim kolekcjonowaniem melodii i obyczajów ludowych. Jednak Kolberg, choć to już mniej popularny fakt, był również kompozytorem, a niezwykle namacalną fascynację tańcem i ruchem znajdziemy w jego dziełach scenicznych. To właśnie w nich do głosu doszły dwie miłości twórcy – taniec rozbrzmiewający zamaszystym mazurem, dostojnym polonezem i melancholijnym kujawiakiem oraz folklor wraz ze swoimi tajemniczymi obrządkami. O tych ostatnich dowiadujemy się z relacji kompozytora. Bo kto wyjaśni jak zostać królem pasterzy? Odpowiedź znajdujemy w pierwszym dziele scenicznym Kolberga, rekomendowanym i polecanym przez (bagatela!) samego Stanisława Moniuszkę. Jest to opera sielska opiewająca uroki życia na łonie natury, stąd jej beztroski charakter i lekki humor. Libretto nawiązuje do dawnego zwyczaju ludowego obchodzonego w dzień Zielonych Świątek. Król Pasterzy po raz pierwszy został wykonany w 1853 roku w prywatnym salonie muzycznym Faustyna Żylińskiego, później w Teatrze Wielkim w Warszawie. Przez lata opera ta była jednak ignorowana, aż wreszcie zapomniana. Nie jest to jednak nic, czego nie można byłoby naprawić… Kierownictwo muzyczne spektaklu: Zygmunt Magiera,inscenizacja, reżyseria, scenografia, kostiumy: Mateusz Tracz. Wystąpią Jerzy Butryn, Tomasz Maleszewski, Aleksandra Buczek, Jacek Jaskuła i Jadwiga Niebielska. (inf. własna) |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |