GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMagiczna wizja „Czarodziejskiego fletu” w Angers Nantes Opéra
Strona 3 z 6
Zaś pomiędzy nimi oscylują jeszcze jakby pośrednicy, którzy mają wskazać protagonistom drogę do światła Mądrości, Rozumu i Natury. Warto zauważyć, że ów podział zachodzący na płaszczyźnie libretta znajduje swe odzwierciedlenie w warstwie muzycznej, albowiem Mozart charakteryzuje pochodzące z różnych środowisk postacie w zasadniczo odmienny sposób.
Czyni to jednak tak, aby słuchacz nie odczuł najmniejszego nawet pęknięcia w zakresie stylu i narracji muzycznej. Oto zatem niezwykle trudne zadanie dla dyrygenta, który powinien te wszystkie różnice i subtelności nie tylko dostrzec, ale i umiejętnie wydobyć.
Inne - wbrew pozorom nie takie łatwe do podjęcia - wyzwanie dotyczy zręcznego poruszania się na granicy komizmu i powagi. Przy czym nie można zapominać, że owa powaga wyrażana jest muzyką prostą, choć głęboko szlachetną, co też trzeba umieć odpowiednio uwydatnić. Kolejny problem to zdolność do kreowania odpowiednich klimatów i atmosfer dźwiękowych, zwłaszcza odnośnie zaznaczania kontrastów pomiędzy „zwykłym” światem śmiertelników i sakralnym charakterem świątyni Sarastro, czyli pomiędzy ciemnością i jasnością. Oznacza to, że orkiestracja Mozarta posiada nie tylko wymiar symboliczny, ale także pełni ściśle przez kompozytora zaplanowaną funkcję dramaturgiczną, co nie zawsze znajduje swoje odbicie w słyszanych w teatrach i na nagraniach płytowych interpretacjach. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |