opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

duoAccoshere gra Panta Rhei

Polsko-słowacki duet znakomitych akordeonistów – Alena Budziňáková i Grzegorz Palus – na swej nowej płycie prezentuje trzy utwory. Pierwszy będący hitem popularnych programów muzycznych czyli Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa, gdzie partie dwóch fortepianów zostały specjalnie zaaranżowane przez artystów na ich instrumenty, którymi posługują się w sposób wirtuozowski. Są też dwa koncerty na duet akordeonowy z orkiestrą skomponowane współcześnie dla tej właśnie pary, aby poszerzyć repertuar koncertowy będący w ich zasięgu. Skomponowali je Anna Sowa i Bartosz Kowalski, których zainteresowały możliwości brzmieniowe takiego niezbyt często prezentowanego zestawu instrumentów, z których dodatkowo jeden jest klawiszowy, a drugi guzikowy. Słynny Karnawał zwierząt tak mocno wrył się w świadomość słuchaczy, że dosyć trudno jest przyjąć wersję, w której zamiast fortepianów grają akordeony wspomagane przez orkiestrę, w tym wypadku jest to Polish Art Philharmonic pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka.

 

CD Panta Rhei 2

 

Wydaje się, że nie stanowią one brzmieniowo równie silnej imitacji fortepianów, zwłaszcza, że w wersji Saint-Saënsa główne linie melodyczne wprowadza często orkiestra, a soliści tylko ozdabiają przebiegi frazy. Być może lepszy efekt dałoby przeinstrumentowanie utworu dając właśnie akordeonom partie wiodące. Innym rozwiązaniem byłoby stworzenie wersji utworu wyłącznie na duet akordeonowy. Sytuacja zmienia się w przypadku kompozycji specjalnie stworzonych dla omawianego zespołu duoAccoshere. Pierwszy koncert, Panta rhei czyli wszystko płynie Bartosza Kowalskiego składa się z dwóch części o dosyć często używanych sformułowaniach: Skąd przychodzimyDokąd zmierzamy. To są rutynowe pytania służące do charakterystyki różnych grup społecznych czy nawet partii politycznych. W tym przypadku chodzi jednak o refleksję nad rozwojem form muzycznych na przestrzeni historii kultury europejskiej. Część pierwsza zaczyna się motywem średniowiecznej sekwencji Dies Irae, czyli Dzień gniewu. Temat jest poddawany wariacyjnym przekształceniom i symbolizuje Chrześcijaństwo, które w naszej rzeczywistości było także początkiem, a nawet ukorzeniem się muzyki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART