GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościduoAccoshere gra Panta Rhei
Strona 2 z 2
Skierowanie mentalności ludzkiej na życie pozagrobowe, na wizję śmierci i Sądu Ostatecznego miało oczywiście przemożny wpływ także na twórczość muzyczną. Koncert Bartosza Kowalskiego stanowi w całości jakby kalejdoskop różnych tropów muzycznych, bo po Dies Irae przywoływany jest motyw z Czterech pór roku Vivaldiego. Odzywa się też fragmencik Psalmów Dawidowych Mikołaja Gomółki, motyw Losu z Symfonii Beethovena. W drugiej części Koncertu spodziewać się byłoby można projekcji albo prognozy rozwoju muzyki współczesnej, albo nawet nowoczesnej.
Tymczasem kalejdoskop Kowalskiego nawiązuje do Romantyzmu. Mamy pierwsze akordy z Koncertu fortepianowego Czajkowskiego, jest urywek z Szecherezady Rimskiego-Korsakowa, coś z Musorgskiego i jeszcze fragmencik z Lotu trzmiela. Czyżby kompozytor zbyt zakochany był w muzyce rosyjskiej, aby nie rejestrować tego, co się od lat dzieje w naszej kulturze? Wreszcie pojawia się nawiązanie do bagateli Dla Elizy Beethovena i ta sympatyczna melodyjka powraca jako frywolny walczyk. Znaczy to, że twórca muzyki wieszczy, iż czeka nasz sporo zabawy. Wreszcie powraca na sam koniec powaga i myślenie o sprawach ostatecznych, znów mamy wprowadzenie do Dies Irae. Okazuje się, że dopiero kolejny koncert zamieszczaony na płycie inicjuje nowsze brzmienia i style muzyczne. Utwór Anny Sowy z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, bo poprzedni jeszcze korzystał z udziału instrumentów perkusyjnych, zakorzeniony jest tu i teraz. Słyszymy jakby serie z karabinów i wycie syren. Akordeony zostają poddane surowym próbom wytrzymałościowym. Autorka testuje różne możliwości sonorystyczne, rytmiczne, stylistyczne akordeonów, i wszystko wydaje się dosyć dalekie od tradycji dur-moll i jakiejkolwiek eufonii. Jej Koncert składa się z trzech części, a ostatnia nazwana Cadenza jest właściwie krótkim, trzyminutowym stojącym minimalistycznym akordem granym piano. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |