GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW rytmach rumby, bluesa, fandanga i joty
Strona 1 z 2
Zresztą Rumbato był pierwotny tytuł Uwertury kubańskiej George'a Gershwina, która otworzyła koncert Filharmonii Krakowskiej w ten piątek, w wigilię chińskiego Nowego Roku Smoka. Na podium dyrygenckim stanął zwycięzca ubiegłorocznego, XVI Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga.
Dwudziestotrzyletni Jong-Jie Yin został wtedy obwołany cudownym młodzieńcem batuty. Do atutów chińskiego artysty należy płynność ruchów składających się na harmonijną, a przy tym skuteczną technikę manualną.W Uwerturze kubańskiej skład orkiestry poszerzony jest o rozbudowaną sekcję perkusyjną, z instrumentami niegdyś uważanymi za etniczne jak marakasy czy klawesy, a które z czasem weszły do powszechnego użytku.
Najbardziej podobał mi się środkowy ustęp, w którym dyrygent zdjął nadmiar dźwięku i pozwolił zaistnieć subtelniejszym barwom brzmieniowym. Błękitna rapsodia, obok opery Porgy i Bess, to najpopularniejsza kompozycja Gershwina. Jako solista przy klawiaturze zasiadł Aleksander Dębicz, który niewątpliwie zdominował to wykonanie, a w wirtuozowskich kadencjach zgodnie z charakterem utworu dawał znać o sobie czynnik natury improwizacyjnej. Na bis artysta zagrał własną Toccatę, będącą jego autorskim dialogiem z tą barokową formą, w którym pobrzmiewają reminiscencje z samego mistrza Bacha. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |