GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościEcce homo albo Twarde lądowanie w XVII wieku – Opera Rara 2024
Strona 3 z 3
Z uwagi na ten łącznik przedstawienie można by opatrzyć tytułem Ecce homo (Oto człowiek), choć bez nawiązania do ewangelicznego źródła, lecz w uniwersalnym sensie odwiecznej kondycji człowieka, bezbronnego w swej nagości i stającego się ofiarą różnie motywowanych form przemocy (wojen, represji religijnej i społecznej), na długo przed pasją historycznego Jezusa, a także i po niej.
Dzieło Carissimiego do tekstu skompilowanego przez kompozytora z łacińskiej Wulgaty reprezentuje zupełnie inny świat muzyczny, w którym w zależności od słownego przekazu barokowa polifonia sąsiaduje z monodią. Jego przebieg polega na przemienności relacji o zdarzeniach, powierzanej różnym głosom i chórowi, oraz ustępów solowych pary bohaterów. Odznacza się przy tym rozbudowaną retoryką, odwołującą się do urozmaiconych efektów jak chór, niczym echo, odpowiadający solistce, a śpiew bywa koloryzowany melizmatami czyli wokalnymi ornamentami.
Z czasem jednak ustępują one prostszej linii melodycznej w lamentach odzwierciedlających sytuacyjny tragizm. A zatem występujący muzycy mieli więcej okazji do wykazania się nie tylko swoimi umiejętnościami technicznymi, ale i w zakresie dramatycznej ekspresji. W rolach Jeftego i jego córki wystąpili: tenor Zbigniew Malak i sopran Sołomija Pawłenko. Dokonano ponadto modyfikacji w realizacji continuo, zastępując organy subtelniejszą teorbą. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |