GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rusałka” Dvořáka w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 3 z 6
Owe schody wyznaczają granicę pomiędzy znajdującym się na górze rzeczywistym, bezdusznym i okrutnym światem istot ludzkich, a pojawiającym się na dole królestwem nimf i wodnic, przywoływanych między innymi za pomocą sekwencji baletowych w choreografii Gianniego Santucciego.
Jeszcze bardziej sugestywnie owe dwie sfery są symbolicznie oddzielane zawieszonym w poziomie na wysokości wielkim pierscieniem, którego obniżanie przenosi widzów na powierzchnię jeziora lub do jego głębin, a podciąganie przyzywa w naszej wyobraźni ziemską rzeczywistość.
Niektóre epizody nabierają zdecydowanie realistycznej wymowy, kiedy na przykład Rusałka uzyskuje ludzki wygląd po dokonanych na niej w obecności Ježibaby zabiegach chirurgicznych. Jej ukazywany za pomocą białego materiału rybi ogon zostaje wówczas pocięty na strzępy i zastąpiony „sztuczną” parą nóg. Gdy przemieniona w ten sposób wodnica pojawia się na balu na dworze Księcia, otaczają ją wrogo nastawione i ubrane na czarno postacie (tancerze i chórzyści), przyjmujące wyzywająco-rozwiązłe pozy i wykonujące karykaturalne tańce. Tym samym pokazują różniącej się od nich i stającej się obiektem kpin i szyderstw istocie, że nie należy i nigdy nie będzie należała do świata bawiących się w ten sposób ludzi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |