GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rusałka” Dvořáka w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 6
Zamiast niefrasobliwego dopisania się do modnego trendu, reżyserka bierze na poważnie pod uwagę to, że sam kompozytor określił swoje dzieło mianem baśni muzycznej. Uwzględnia też kontekst historyczny, w którym żył i pracował Dvořák, kiedy to głębokim przemianom politycznym wschodniej części Europy towarzyszyło pragnienie dostrzegania i dowartościowywania jej kulturowego dziedzictwa.
Konkretnie oznacza to tyle, że reżyserka nadaje swojej scenicznej wizji wymiar romantyczny, mistyczny i zarazem mitologiczny, uwydatniając wątek nieszczęśliwej miłości i gotowości do poświęcenia, a także niewierności i przebaczenia. Podkreśla też typową dla sztuki tamtego okresu dekadencką grę pomiędzy miłością i śmiercią, przy czym w tym przypadku owa śmierć nie doprowadza do połączenia się na wieczność kochanków.
Wreszcie Gaitanou nawiązuje w swoim obrazie, we współpracy z dekoratorką i kostiumolożką Cordelią Chisholm, do estetyki fin de siècle’u. Już od samego początku atmosferę tajemniczości tworzy oddzielająca widownię od sceny lekka, uszyta z cienkich i złoconych pasków zasłona, na której wyświetlane są impresjonistyczno-poetyckie, a przywołujące migoczącą taflę jeziora, projekcje wideo Dicka Strakera. Za nią wznosi się przytłaczająca konstrukcja, zdominowana przez monumentalne, metalowe i kręte schody, po których często przemieszcza się Rusałka, ciągnąca za sobą symbolizujący rybi ogon welon. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |