opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

97 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Mężczyzna ozdobny

Co takiego było w Płatonowie, że kobiety miękły na jego widok? Mimo, że nieudacznik, wesołek i pijak oraz prowincjonalny donżuan traktował panie raczej szorstko, żartował z nich i szydził, tym większy wywoływał szok u płci pięknej. W spektaklu widzimy charakterystyczne odmiany pań, są napastliwe, biadolące i awanturnice (dobra Agata Góral, wdzięczna Agata Różycka). Do roli Płatonowa zatrudniano rozmaitych aktorów, byli nim nawet Gustaw Holoubek i Andrzej Chyra, ale i tym razem Teatr Dramatyczny w Warszawie trafił w dziesiątkę. Ta inscenizacja opiera się na młodych wykonawcach, są zgrabne i piękne dziewczyny, ale i tak uwaga skupiona jest na odtwórcy postaci tytułowej, Otarze Saralidze. Świetnie zarysowana sylwetka rozwichrzonego bohatera, typowej rosyjskiej duszy, o którym jedni mówią, że to dobry człowiek, a drudzy, że to łajdak.

 

Kilka scen 2

 

Bardzo ciekawie jest zaaranżowany świat Płatonowa, z jednej strony to są absolutnie współczesne, europejskie typy, jak w spektaklach Wyrypajewa, z drugiej strony nadano mu typowo rosyjski koloryt, odnoszący się do oryginału sprzed 160 lat. Goście Generałowej (Agata Wątróbska) śpiewają stare rosyjskie romanse, czasem z towarzyszeniem gitary i jak w Rosji nawet na głosy (dobre przygotowanie wokalne Małgorzaty Hauschild), ale dla kontrastu zza sceny rozlegają się dźwięki ponowoczesnej, współcześnie skomponowanej minimalistycznej muzyki Andrzeja Perkmana. One jakoś dopełniają stare, tęskne melodie, czynią je pozbawionymi liryzmu i szorstkimi, jak prawda o życiu, która wyłania się z każdej sceny dramatu. Tytuł Kilka scen z życia według Płatonowa jest trochę mylący, bo choć przedstawienie jest zaledwie skrótem całości, to wszystko doskonale łączy się z sobą. Reżyseria Anny Gryszkówny jest bardzo przekonująca, jesteśmy pewni, że tak się rozwijał dramat podczas wieczoru sylwestrowego u atrakcyjnej i bogatej Generałowej. I na sam finał mamy pistolet w ręce zdeterminowanej Soni (Martyny Kowalik), która w oryginale ma zastrzelić Płatonowa. Tu, w Dramatycznym (Scena na Woli) strzał nie pada, ale lufa pistoletu kieruje się w finale do głowy samej Soni. Czyżby reżyserka Anna Gryszkówna zapatrzyła się na nowe przedstawienie Toski Puciniego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie Barbara Wysocka zaproponowała właśnie taki rodzaj samobójstwa pięknej i młodej śpiewaczce? To pytanie pozostaje bez odpowiedzi. Warto przyjrzeć się także ciekawej, skromnej, ale bardzo funkcjonalnej scenografii Anety Suskiewicz, wykonanej z przezroczystej folii do pakowania i kamieni. Jest też zastosowany bodaj po raz pierwszy, plastikowy śnieg ze zdegradowanej folii.

                                                                               Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART