GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNa przekór sile ciążenia
Strona 1 z 2
Unoszą się tancerze baletu klasycznego, wykonując figury wymagające oderwania się od ziemi i zawiśnięcia na chwilę w powietrzu. A więc przy wszelkiego rodzaju assemblés, cabrioles, chassis, révoltades, sauts de basque czy tours en l’air. Czasem też mogą im przychodzić w sukurs specjalne urządzenia techniczne, pozwalające na dłużej unieść się ponad scenę. To wszystko na szeroką skalę dokonało się w dobie Romantyzmu.
Za przełomową w tej dziedzinie uznaje się mającą miejsce w Paryżu 12 marca 1832 roku prapremierę Sylfidy. Nie była ona, co prawda, pierwszym baletem pełnospektaklowym, bo do takich należały już Twory Prometeusza do muzyki Ludwiga van Beethovena i w choreografii Salvatore Vigano. Inicjuje ona natomiast romantyczną tematykę, zderzając świat realny z fantastycznym, dochodzącym do głosu zwłaszcza w drugim akcie nokturnowym, rozgrywającym się na odludziu: w borze lub nad brzegiem jeziora, a w którym ważną rolę odgrywają nieziemskie istoty.
W tym przypadku napowietrzne sylfy w wydaniu żeńskim. A miejscem akcji jest emblematyczna dla epoki Szkocja, mroczna, spowita w mgłach północna kraina. W miejsce tutu, czyli klasycznych, krótkich i sztywnych paczek, pojawiły się wiotkie i długie, odtąd zwane romantycznymi. Przedstawienie na scenie moskiewskiego Teatru Bolszoj (obejrzane 7 lutego w krakowskim kinie Kijów, należącym do sieci Apollo Film), którego premiera odbyła się 20 lutego 2008 roku, nawiązuje do kopenhaskiej wersji baletu z 28 listopada 1836, w układzie Augusta Bournonville’a, który zarazem zatańczył wtedy głównego bohatera Jamesa, i z muzyką Hermana Severina Løvenskjolda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |