opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

83 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Reżyser powinien być utalentowany

Myślałem o tym, oglądając w Teatrze Muzycznym w Łodzi spektakl Les Miserables wyreżyserowany przez Zbigniewa Maciasa, od kilkunastu lat dyrektora artystycznego tej sceny. Przez kilka dziesięcioleci pracowaliśmy razem kolejno w Teatrach Wielkich Łodzi, Warszawy i Poznania. Macias chcąc mnie rozbawić twierdzi, że jest moim uczniem w zakresie dyrektorowania. Odwzajemniając się uważam, że śpiewania barytonem dramatycznym nauczyłem się właśnie od niego. Różnica polega na tym, że On świetnie sobie radzi programując i kierując pracą teatru, a  ja dotąd nie zaryzykowałem kariery wokalnej, nawet w tak prostym utworze, jak Góralu czy ci nie żal…

 

Ten znakomity śpiewak z repertuarem ponad pięćdziesięciu ról operowych, musicalowych i kilku nagrań płytowych postanowił ponadto zostać reżyserem. Każda droga do tej profesji jest dobra, jeśli włoży się w nią ogrom pracy popartej talentem. Spektakle muzyczne i operowe inscenizowali z powodzeniem reżyserzy teatralni (Okopiński, Hanuszkiewicz, Kordziński, Prus, Zawodziński), filmowcy (Kutz, Żuławski Majewski, Treliński), aktorzy (Brejdygant, Janda, Stuhr, Chyra), absolwenci studiów reżyserskich (Grzesiński, Peryt, Stokalska, Wiśniewski, Adamik), przyuczeni do zawodu (Bursztynowicz, Baduszkowa, Sykała, Czosnowska, Znaniecki), tancerze (Rodbaumówna, Niesobska, Kujawa, Drzewiecki, Konwiński, Wesołowski), wreszcie byli śpiewacy (Bregy, Majak, Żerdzicki, Fołtyn, Biliński, Ochman).

 

Macias należy do tej ostatniej grupy mimo, że ciągle jest w pełni formy wokalnej prezentowanej w Operze Narodowej (np. Miecznik) lub na własnej scenie (rewelacyjny Tewje i Don Kichot).

 

Na mocy ryzykownej decyzji wydanej samemu sobie odważył się już wyreżyserować Krainę uśmiechu, Wesołą wdówkę, Jezus Chrystus Super Star, dokonując tego ze spektaklu na spektakl coraz lepiej. W najbliższych planach zmierzy się ze światowym przebojem musicalowym Miss Saigon, którego premiera przewidziana jest w czerwcu 2019 r. Natomiast kształtem scenicznym Les Miserables po prostu mnie zaskoczył. Ujęcie tematu, pomysł inscenizacyjny, rozwiązanie scen zbiorowych, poprowadzenie czołowych postaci i zmontowanie całości dowodzi nie tylko żmudnych dociekań i kompetencji artystycznej Maciasa, ale jego – ugruntowanego rzetelną pracą – talentu reżyserskiego.

 

Na przełomie grudnia głośno było o wrocławskiej Halce inaugurującej Rok Moniuszkowski. Obejrzałem piąty z kolei spektakl i już podczas uwertury wbiło mnie w fotel. Nie poradzę nic na to, że Halka jest dla mnie – jak dla większości operomanów – świętością narodową.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART