GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBoska Adriana Netrebko z MET
Strona 2 z 4
Skądinąd po włosku recitare il ruolo oznacza szerzej grę. I ta pozostawiała wiele do życzenia. Stąd jest to prawdopodobnie życiowa partia tej śpiewaczki, ale nie rola. Przesadnie anachroniczne uzewnętrznianie uczuć i zachowań postaci zdecydowanie należy do teatru przeszłości. To prawda, że w tradycji włoskiej opery bardzo często określa się gatunkowo jako melodramaty w rozumieniu tekstu z muzyką.
Zarazem jednak, zwłaszcza w odniesieniu do weryzmu, można rozumieć to w sensie szerzej rozpowszechnionym pod wpływem filmu, a mianowicie jako utwór, w którym nagromadzono skrajnie dramatyczne wypadki o dużym ładunku emocji i takie mający wywoływać u publiczności. Nie do końca wszakże usprawiedliwia to zastosowanie przerysowanych środków wyrazu.
Dotyczyło to także scenicznego partnera rosyjskiej śpiewaczki, polskiego tenora Piotra Beczały w partii księcia Maurycego Saskiego. Obok nadmiernej gestykulacji i ruchu, graniczącego z miotaniem się po scenie, u obojga artystów występowało także przewracanie oczyma, mające świadczyć o wyjątkowej sile ich przeżyć. W przypadku i tego śpiewaka jest to partia świetnie leżąca w jego głosie, ani przez moment nie wyczuwało się jego forsowania przy artykulacji dźwięków, odznaczających się naturalnością i brzmieniową urodą. W arii z drugiego aktu L'anima ho stanca zademonstrował efektowne sfilowanie czyli ściszenie zaintonowanego dźwięku. Repertuar werystyczny zdaje się najlepiej odpowiadać naturalnym warunkom głosowym tego artysty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |