opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

117 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Hymn dla Polski” w Cathédrale Saint-Louis des Invalides

Stojąca na czele Orchestre Pasdeloup, Chóru regionalnego Vittoria d’Île de France, Ensemble vocal de l’Abbaye de la Cambre oraz czwórki solistów (Ana Camelia Stefanescu – sopran, Kinga Borowska – mezzosopran, Maciej Kwaśnikowski – tenor i Jean Delobel – bas) Monika Wolińska poprowadziła to wykonanie w głębokim skupieniu, oszczędnymi, wszak niezwykle skutecznymi gestami, z idealnym wyczuciem wolno rozwijającego się czasu kompozycji polskiego twórcy. Podziw wzbudzało perfekcyjne rozplanowanie przestrzeni dźwiękowej, bezbłędne wyważenie warstwy orkiestry w stosunku do partii wokalnych i gęstego brzmienia chóru. Szczególnie poruszająca była druga część Mszy, uduchowiona i jakby wymykająca się prawom czasu, a także zakończenie całej kompozycji, pozbawione zdecydowanej kadencji i pozostawiające nas samymi wobec nieskończoności.

 

Koncert w Katedrze Saint-Louis 1

 

Po przerwie Monika Wolińska wydobyła wszelkie instrumentacyjne smaczki i detale ze zręcznie napisanego przez Jerzego Maksymiuka Poloneza oraz zinstrumentowanego przezeń Nokturnu Ignacego Jana Paderewskiego, jednego z ojców naszej niepodległości, po czym przyszła kolej na najcięższe pod względem gatunkowym dzieło uroczystego wieczoru. Chodzi tu o Le Chemin des dames, Ode à la guerre de 1914, siedmioczęściową symfonię dramatyczną wspomnianego już wyżej Jacques-Alphonse’a de Zeeganta, napisaną do poematu Marguerite de Werszowiec Rey. Kompozycja ta jest wstrząsającym hołdem złożonym żołnierzom poległym podczas pierwszej wojny światowej, a zarazem sprzeciwem wobec tragedii wszelkich konfliktów zbrojnych i związanych z nimi cierpień niewinnych ludzi, jest także uniwersalnym wezwaniem do pokoju. Dzieło było już wykonywane w roku 2014 w katedrze francuskiego miasta Laon, a rok później w Brukseli i Warszawie, zaś w roku 2017 w Mediolanie. Podczas rzeczonego koncertu w Cathédrale Saint-Louis des Invalides partię solową przejmująco śpiewała polska mezzosopranistka Kinga Borowska, która prowadziła pełen napięcia dialog z przestrzennie rozmieszczonymi chórami: mieszanym w głębi nawy, żeńskim z lewej strony i męskim po prawej stronie dyrygentki. Trudno było pozostać obojętnym wobec rozdzierających akcentów, błagalnego kyrie, orkiestrowego Danse Macabre czy dramatycznego stawiania pytania: dlaczego, po którym padały wymieniane w różnych językach imiona męskie, czy – w finale – wobec hymnu pokoju. W tej rozbudowanej pozycji Monika Wolińska również znalazła pełne porozumienie z całym zespołem wykonawczym, przykuwając uwagę bezbłędnym panowaniem nad rozbudowaną formą dzieła, kreślonymi wyrazistymi gestami planami energetycznymi, rozpiętością skali dynamicznej i żarliwością interpretacji. Zarówno polskiej dyrygentce, jak i wszystkim muzykom wzruszona publiczność podziękowała gorącymi brawami.

                                                                                    Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART